Charlotte Mutsaers

Schrijvers

CORTÁZAR

‘Eigenlijk,’ schrijft Cortázar, ‘is het helemaal niet erg om idioot te zijn, maar het isoleert je volkomen, en ook al heeft het zijn goede kanten, het is duidelijk dat er soms een soort weemoed optreedt, het verlangen om naar de overkant van de stoep te gaan waar je vrienden en verwanten elkaar vinden in een en hetzelfde verstand en inzicht, en een beetje tegen hen aan te schurken om te voelen dat er geen noemenswaardig verschil is en dat alles uitstekend gaat.’

PONGE

Schreef Ponge nu zo weinig over mensen omdat hij over dingen wou schrijven, of schreef hij over dingen omdat hij liever niet over mensen wou schrijven? Verwante vragen krijgt de kinderloze huisdierbezitter ook weleens naar zijn hoofd.

JEAN DE LA FONTAINE

Vrijwel niet één enkele jongere kent La Fontaine meer, laat staan uit het hoofd. Kom je toevallig nog eens een medeplichtige tegen die De raaf en de vos in het Frans voordraagt, dan kun je er donder op zeggen dat hij de vijfenveertig is gepasseerd.

MAURICE GILLIAMS

Waarom gaat iemand in het Nederlands schrijven als hij dat slechter beheerst dan het Frans en er bovendien een kleiner taalgebied mee bestrijkt? Daarnaar gevraagd is Gilliams altijd weer met hetzelfde pasklare antwoord aan komen zetten: ‘Men kiest de taal niet waarin men schrijft, de taal kiest u, dat is een mysterie dat niemand kan oplossen.’

Een circus voor de geest

Charlotte Mutsaers zou graag willen schrijven als een zwaluw: rondcirkelend, rakelings, steels. Ze zou willen kijken naar de wereld met een hondenblik. En ze zou graag kunnen rennen als een haas. Want waar een mens saai recht vooruit koerst, slaat een haas ‘haken’.

 

Welkom in de Charlottesque wereld waarin u haken kunt slaan in alle fascinaties van Charlotte Mutsaers.

 

Charlotte Mutsaers (2 november 1942) was de tweede dochter van Mies Lely (1916-1977) en Barend Mutsaers (1906-1980). Van vaderszijde stamt ze uit een eeuwenoud patriciërsgeslacht. Haar moeder was een telg uit de familie Lely. Haar overgrootvader bedacht het plan voor de Zuiderzeewerken.

Charlotte groeide op aan de Nieuwegracht in Utrecht. De vakanties bracht ze door in Wijk aan Zee of bij haar grootouders in Kapellen bij Antwerpen. Na de lagere school doorliep ze het Stedelijk Gymnasium dat in het eerste deel van Rachels rokje wordt beschreven. Ze was redacteur van de schoolkrant Apophoreta, net als haar eerste echtgenoot Ton Anbeek van der Meijden. In Amsterdam studeerde ze Nederlands en daarna aan de Rietveld Academie schilderen en vrije grafiek. Aan diezelfde opleiding was ze jarenlang als docente verbonden. In 1973 trouwde ze met de Neerlandicus Jan Fontijn. Met hem woont ze tegenwoordig afwisselend in Amsterdam en Oostende. De zomers brengen ze in Frankrijk door.

In de jaren zeventig en tachtig maakte ze voornamelijk beeldend werk: schilderijen, grafiek, boekomslagen, postzegels en covers van tijdschriften. Beroemd werden vooral haar reeksen schilderijen ‘Piëta’ en ‘La belle et la bête’. Geleidelijk aan verschoof het accent van beeldende kunst naar literatuur. In 1988 verscheen de roman De markiezin en in 1990 de bundel Kersebloed. Ze gaf in dat boek, maar ook in Paardejam en Zeepijn aan het begrip ‘essay’ eem heel persoonlijke en dartele inhoud. Een groot publiek bereikte ze met haar romans Rachels rokje (1994) en Koetsier Herfst (2008).

In 2010 kreeg ze de P.C. Hooft-prijs voor verhalend proza: ‘Het werk van Charlotte Mutsaers is een feest voor lezers die hun geest willen laten waaien.’ Momenteel werkt ze aan een nieuw boek, ‘een tussenvorm van roman en beschouwing’ die zal verschijnen bij de nieuwe uitgeverij Das Mag.

Het werk van Charlotte Mutsaers

1 Het circus van de geest

2 Mijnheer Donselaer zoekt een vrouw

3 Paardejam

4 De markiezin

5 Rachels rokje

6 Zeepijn

7 Hazepeper

8 Hanegeschrei

9 Bont

10 Kersebloed

11 Rachels rokje

12 Dooier op drift

13 Koetsier herfst

14 Pedante pendules en andere wekkers

15 Sodom revisited