Niet
toegekend

1952

Constantijn Huygens-prijs
In 1968 werd de Constantijn Huygens-prijs niet toegekend.

In 1952 werd de Constantijn Huygens-prijs niet uitgereikt. In dat jaar werden door de Jan Campert-stichting drie prijzen toegekend: eenmaal de Bijzondere prijs en tweemaal de Extra prijs. Het is onbekend waarom de jury hiervoor koos. Een geldtekort kan de reden zijn geweest, misschien heeft de jury het bedrag van 2.000 gulden willen verdelen.

Pierre H. Dubois (1917-1999) kreeg in 1952 de Bijzondere prijs voor zijn essaybundel Een houding in de tijd, die al in 1950 was verschenen. De Bijzondere prijs is een onregelmatig toegekende prijs van de Jan Campert-Stichting ter bekroning van een essayistisch werk of ter bekroning van bijzondere verdiensten voor de Nederlandse letterkunde.

Maria Dermoût (1888-1962) nam een Extra prijs in ontvangst voor haar debuutroman Nog pas gisteren (1951), een boek vol herinneringen aan haar jeugd op de suikerplantage Redjosari op Java.

Abel Herzberg (1893-1989) nam een Extra prijs in ontvangst voor Kroniek der Jodenvervolging, dat in 1950 was verschenen als deel 3 in de reeks Onderdrukking en verzet. Nederland in Oorlogstijd (onder redactie van J.J. van Bolhuis, C.D.J. Brandt, H.M. van Randwijk, B.C. Slotemaker).

De jury bestond uit Bert Bakker, J. Hulsker en Martinus Nijhoff.

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum