Harry
Mulisch

P.C. Hooft-prijs
Harry Mulisch heeft de de P.C. Hooft-prijs 1977 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor verhalend proza. De feestelijke uitreiking vond plaats in 1977 in het Literatuurmuseum.

De P.C. Hooft-prijs 1977 voor het oeuvre van Harry Mulisch is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Rein Bloem (voorzitter), Kees Fens, J.P. Guépin, Rutger Kopland, Hanny Michaelis, Nel Noordzij, Hans Verhagen en H.J. Kompen (ambtelijk secretaris). Aan de P.C. Hooft-prijs is een bedrag verbonden van 10.000 gulden.

Harry Kurt Victor Mulisch (Haarlem, 29 juli 1927 – Amsterdam, 30 oktober 2010), was de enige zoon van Karl Mulisch (geboren in Gablonz, Oostenrijk-Hongarije) en Alice Schwarz (geboren in Antwerpen). In 1936 scheidden zijn ouders. Moeder ging in Amsterdam wonen, terwijl Harry bij zijn vader en de Poolse huishoudster Frieda bleef wonen in Haarlem. Tijdens de oorlog was vader Mulisch directeur bij Lippmann-Rosenthal & Co, de bank die joodse bezittingen ‘beheerde’. In die functie kon hij zijn joodse ex-echtgenote en zijn zoon uit handen van de Duitsers houden. Na de oorlog werd hij gearresteerd en drie jaar opgesloten in een interneringskamp. Hij overleed in 1957. Zijn moeder emigreerde in 1951 naar Amerika.

Mulisch wijdde zich, na enkele baantjes, vanaf 1947 aan ‘de schrijverij’. In 1951 won hij de Reina Prinsen Geerligsprijs met Archibald Strohalm. Sindsdien schreef hij tien romans, tientallen verhalen en novelles, meer dan twintig essaybundels, negen dichtbundels en een aantal toneelstukken en libretti. In 1958 verhuisde hij naar Amsterdam. Hij kreeg drie kinderen uit twee relaties.

Hij mocht verschillende literaire prijzen in ontvangst nemen. Behalve de P.C. Hooft-prijs voor verhalend proza ontving hij de Bijenkorf Literatuurprijs, de Visser Neerlandiaprijs, de Athosprijs, De Vijverbergprijs, de Constantijn Huygens-prijs, de Multatuli-prijs, de Mekka-prijs, de Prijs der Nederlandse Letteren en de Libris Literatuurprijs. Met enige regelmaat wordt Mulisch getipt als mogelijke winnaar voor de Nobelprijs voor de literatuur. Hij kreeg twee koninklijke onderscheidingen. Bij wijze van hommage schreven zes auteurs ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag ieder een novelle die op een of andere manier betrekking heeft op een van de boeken van Mulisch.

Uitreiking van de P.C. Hooft-prijs 1977 aan Harry Mulisch door minister Gardeniers. Foto: Rob C. Croes / Anefo / Nationaal Archief, CC0.

Uitreiking

De uitreiking vond plaats op 24 februari 1979 in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Minister Til Gardeniers reikte de prijs uit.

Meer lezen over Harry Mulisch

Credits portretfoto: Hans van Dijk / Anefo / Nationaal Archief, CC0

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum