Daan
Remmerts de Vries

Theo Thijssen-prijs
Daan Remmerts de Vries heeft de Theo Thijssen-prijs 2021 voor kinder- en jeugdliteratuur gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats op 23 juni 2022 in Theater Diligentia in Den Haag.

De Theo Thijssen-prijs (voortzetting van de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur) voor het gehele oeuvre van Daan Remmerts de Vries is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Marjon Kok, Ted van Lieshout, Matijs Lips, Annemiek Neefjes (voorzitter) en Veerle Vandenbosch.

Daan Remmerts de Vries (Leeuwarden, 1962) volgde de opleiding Tekenen en Handvaardigheid aan de Nieuwe Lerarenopleiding d’Witte Lelie. Hij debuteerde in 1990 met het kinderboek Zippy en Slos, waarna meer dan 60 boeken volgden. Tweemaal ontving Remmerts de Vries een Gouden Griffel: in 2003 voor Godje en in 2010 voor Voordat jij er kwam. Vier van zijn boeken werden bekroond met een Zilveren Griffel en Tijgereiland won de Gouden Lijst 2014 voor het beste jeugdboek. Remmerts de Vries publiceert ook onder het pseudoniem R.N. Ryst en is naast schrijver illustrator, schilder en muzikant.

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn: Bibi Dumon Tak (2018), Martha Heesen (2015), Sjoerd Kuyper (2012) en Ted van Lieshout (2009). Aan de Theo Thijssen-prijs is een geldbedrag verbonden van 60.000 euro.

Citaat uit het juryrapport

In zijn inmiddels meer dan zestig boeken verkent Daan Remmerts de Vries steeds nieuwe mogelijkheden en grenzen omdat zijn kunstenaarschap daarom vraagt. Zijn personages op zoek naar eigenheid en vrijheid geven zijn verhalen - wars van het modieuze - een groot gevoel van urgentie. Zijn boeken gaan diep en voelen licht, ze zijn actueel en hebben een universele kracht. Remmerts de Vries levert al een oeuvre lang een unieke bijdrage aan de Nederlandse jeugdliteratuur.

Daan Remmerts de Vries bij de uitreiking van de Theo Thijssen-prijs. Foto: Mylène Siegers

Uitreiking

Het Literatuurmuseum organiseerde de feestelijke uitreiking op 23 juni in Theater Diligentia in Den Haag. In zijn dankwoord sprak Daan Remmerts de Vries over zijn liefde voor het schrijverschap. ‘Ik wil gewoonweg horen wat er in de stilte leeft. Dát is wat ik telkens weer heb willen laten zien. Ik geloof dat alle schrijvers dit zo ervoeren. Ook van Nescio moesten de ramen dicht omdat hij last had van ‘den vreselijke geluiden van drommen auto’s en den tram’. Ik wil met dit hele verhaal maar duidelijk maken dat ik vaak heb gevoeld dat schrijven mijn lot was – iets waaraan ik niet heb kunnen ontsnappen.’

De prijsuitreiking werd omlijst met onder andere een optreden van zangeres Shirma Rouse en een speciaal voor deze gelegenheid geschreven gedicht van Sjoerd Kuyper. Ook speelde een zeskoppige band twee liedjes van Remmerts de Vries.

Credits portretfoto: Keke Keukelaar

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum