22 februari 2023

Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum is Canonmuseum

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum is toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. Dit netwerk heeft als doel de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. ‘Vandaag is een mooi moment om deze toetreding bekend te maken, want het is exact 125 jaar geleden dat Anton de Kom werd geboren. We zijn er trots op dat we aan de hand van onze collectie zijn verhaal, en andere belangrijke verhalen, kunnen delen met een breed publiek’, aldus directeur Aad Meinderts.

De typemachine van Annie M.G. Schmidt, het handschrift van Fabriekskinderen van J.J. Cremer en onuitgeven manuscripten van Anton de Kom: ze vertellen allemaal een verhaal uit de Canon van Nederland. Het museum is trots op deze stukken en toont ze fysiek in tentoonstellingen én op het online museum LiteratuurLab

Anton de Kom

Het Canonvenster over Anton de Kom vertelt wat de schrijver betekend heeft voor de onafhankelijkheid van Suriname. Zijn literaire nalatenschap die in het museum bewaard wordt, onderstreept dit. Hoewel het manuscript van zijn roman Wij slaven van Suriname als verloren moet worden beschouwd, bevinden zich in de collectie van het museum tal van onuitgegeven manuscripten van De Kom, waaronder de schriftjes waarin hij werkte aan een kleine historische roman Ons bloed is rood, dat waarschijnlijk een vervolg had moeten worden op Wij slaven van Suriname. Het manuscript is een van de sleutelstukken bij het Canonvenster Anton de Kom en is zowel te zien in de Galerij van het museum in Den Haag als in de online tentoonstelling Surinaamse schrijvers. De weg naar een onafhankelijke literatuur

Andere sleutelstukken

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum herbergt meer sleutelstukken die verhalen vertellen bij de vensters Annie M.G. Schmidt, het Kinderwetje van Van Houten, De Tweede Wereldoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Zo is de typemachine waarop Annie M.G. Schmidt haar versjes, kinderboeken, liedjes, televisieseries tikte te zien in de tentoonstelling De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt. In de Galerij van het museum ligt het handschrift van Fabriekskinderen. Een bede, doch niet om geld van J.J. Cremer. Deze novelle, die in 1863 verscheen, gaat over de schrijnende praktijk van kinderarbeid en zorgde er mede voor dat tien jaar later het Kinderwetje van Van Houten werd aangenomen, waardoor werken in fabrieken tot de leeftijd van twaalf jaar werd verboden.

Verder is hier het verzetsgedicht De achttien dooden van Jan Campert te zien dat aansluit bij het venster De Tweede Wereldoorlog. Het online museum LiteratuurLab besteedt aandacht aan onder meer het tekendagboek dat Babs van Wely tijdens de Tweede Wereldoorlog bijhield in een interneringskamp in Bandoeng (Indië) en het dagboek van Henri van Booven, waarin de Eerste Wereldoorlog uitgebreid aan bod komt. Meer weten over deze en andere sleutelstukken van het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum? Kijk dan op de website van de Canon van Nederland.

Over de Canon van Nederland

Met de Canon van Nederland sta je oog in oog met de geschiedenis van Nederland. De Canon neemt je in vijftig vensters mee langs de belangrijkste gebeurtenissen, personen en voorwerpen die samen het verhaal van Nederland vertellen. Van Karel de Grote tot Marga Klompé, van de hunebedden tot Europa en van Trijntje tot de Leeuwinnen. Met de Canon als uitgangspunt slaan musea en gedenkplekken door heel Nederland de handen ineen om de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Samen vormen zij het netwerk van de Canon van Nederland, ofwel het Canonnetwerk. Zij presenteren iconische sleutelstukken van de Canon in de eigen context en trekken op in gezamenlijke programmering en campagnes.

Deze landelijke samenwerking is een initiatief van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, waar sinds september 2017 de overzichtspresentatie van de Canon van Nederland is te zien. De landelijke samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.