Magazijn de Zon in Utrecht
17 maart 2023

Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum welkom in Utrecht

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum en gemeente Utrecht hebben een intentieovereenkomst getekend voor de komst van dit rijksmuseum naar Utrecht. In het iconische Magazijn De Zon, voorheen de plek van de Openbare Bibliotheek en boekhandel Broese, hoopt het museum vanaf 2025 zijn deuren te openen voor bezoekers van alle leeftijden.

Het museum is nu nog gevestigd in Den Haag, maar moet het huidige pand binnen enkele jaren verlaten. Het zocht daarom een nieuw onderkomen dat past bij de ambities en de beleving die het zijn bezoekers wil bieden. Naast vijf andere partijen diende het dit jaar een plan in om huurder te worden van Magazijn De Zon.

Dennis de Vries, wethouder Vastgoed: ‘We zijn ontzettend blij dat het museum naar Utrecht wil komen. Hun plan sluit aan op de wensen die we ophaalden tijdens de gesprekken met de stad over wat er met dit pand moet gebeuren. Met deze invulling blijft iedereen welkom in het pand en zijn de bijzondere lichtkoepel en het dak voor iedereen te beleven.’

De komst van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum past goed bij Utrecht, dat zich sinds 2017 UNESCO City of Literature mag noemen. In Utrecht wonen en werken vele getalenteerde schrijvers en de stad doet veel aan cultuureducatie, leesbevordering en talentontwikkeling. Museum en stad kunnen elkaar op dit gebied versterken.

Het museum biedt ruimte voor wetenschappelijk onderzoek naar de collectie en verzorgt lessen voor alle klassen van het primair- en voortgezet onderwijs, voor het mbo en het hoger onderwijs. Samen met partners wil het museum daarnaast een plek creëren voor schrijvers, kunstenaars, politici, opiniemakers, wetenschappers en publiek om elkaar te ontmoeten en te praten over maatschappelijke thema’s.

Warenhuis van verhalen

Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum trok in 2022 meer dan 100.000 bezoekers en hoopt dit aantal op de nieuwe locatie in het hart van Utrecht te verdubbelen. Museumdirecteur Aad Meinderts is enthousiast: ‘Voor onze collectie van schrijversbrieven en -portretten, handschriften en kinderboekenillustraties, en ons tentoonstellings- en activiteitenprogramma is Magazijn De Zon een ideale locatie. Ooit was het pand een warenhuis, nu wordt het een warenhuis waar je kunt dwalen tussen schrijvers en verhalen. Door de centrale ligging en de goede bereikbaarheid per trein, is Utrecht een aantrekkelijke vestigingsplaats.’

Met de musea, maar ook met de theaters, Openbare Bibliotheek en (culturele) instellingen in de stad ziet het museum tal van mogelijkheden tot samenwerking.

Het museum laat bezoekers van alle leeftijden verhalen ontdekken, beleven en maken. Het is van plan de entree op de begane grond toegankelijk te maken voor iedereen. Zonder toegangskaartje kun je binnenlopen om de karakteristieke lichtkoepel te bewonderen. De Middeleeuwse straat- en werfkelders lenen zich perfect voor een literaire schatkamer waar hoogtepunten uit de collectie te vinden zijn.

De vierde verdieping zou volgens de plannen ingericht kunnen worden met een daktuin die bijvoorbeeld in zomermaanden gebruikt kan worden voor poëzieavonden en vertelvoorstellingen met uitzicht op de Domtoren. Kinderen vinden op verschillende plekken interactieve verrassingen om spelenderwijs de kracht van literatuur te ontdekken.

Restauratie

Het pand Magazijn De Zon is in 1850 gebouwd in opdracht van warenhuis V&D. Vanaf 1972 is de gemeente Utrecht eigenaar. Voordat het museum er zijn deuren kan openen, moet het pand worden gerenoveerd. De Utrechtse gemeenteraad moet nog zijn goedkeuring geven over de kosten van de restauratie. Tijdens de restauratie zoekt gemeente Utrecht naar de invulling voor de overige vierkante meters.

Foto: Gemeente Utrecht