11 mei 2021

De Leescoalitie en Ubisoft zetten unieke stap in offensief tegen ontlezing onder jongeren

Vandaag zetten de Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft gezamenlijk een unieke stap in het offensief tegen ontlezing onder jongeren: Readification. Een geheel nieuwe vorm van leesbevordering.

De bekende auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben speciale Verborgen Verhalen geschreven, deze spelen zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Het Verborgen Verhaal ‘Het grootse feest voor Bent’ van Ronald Giphart is vanaf vandaag te lezen in de Ubisoft Special App. ‘Alf’ van Margje Woodrow wordt op 18 mei gepubliceerd. De Ubisoft Special-app is een interactief magazine dat iedereen gratis kan downloaden op iOS en Android. Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum maakt deel uit van de Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars dat deze Verborgen Verhalen heeft gelanceerd.

Leesplezier bij jongeren vergroten door unieke samenwerking

De Leescoalitie en Ubisoft, een van de grootste uitgevers, ontwikkelaars en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, delen de ambitie dat iedere schoolverlater (po, vo en mbo) over goede leesvaardigheden beschikt om mee te kunnen doen in de maatschappij. Ubisoft omarmt hiermee de doelstelling uit het vorig jaar gepubliceerde leesoffensief van de Leescoalitie. Niet eerder werd de populaire gamewereld op deze schaal betrokken bij het enthousiasmeren van jongeren om te lezen. De samenwerking komt op een belangrijk moment: het leesplezier onder jongeren in Nederland gaat achteruit. Zo vindt bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen een tijdsverspilling. En 60% leest alleen als het echt moet. De Leescoalitie wil deze trend ombuigen door, aanvullend op het vele werk dat al in het (literatuur)onderwijs wordt verricht, aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Gaming is bij veel jongeren erg populair, daarom is de samenwerking met gameontwikkelaar Ubisoft een logische stap.

Pilot met Assassin’s Creed Valhalla

De Leescoalitie en Ubisoft publiceren twee nieuwe verhalen uit de Assassin’s Creed Valhalla-wereld. Deze Verborgen Verhalen zijn geschreven door auteurs Margje Woodrow en Ronald Giphart. Zij lieten zich onderdompelen in de game met hulp van YouTuber Jordan ‘JorRaptor’ van Andel. Op zijn populaire YouTube-kanaal met meer dan 650.000 abonnees neemt hij wekelijks gamers over de hele wereld mee langs de virtuele werelden uit verschillende games.

De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 actieve gebruikers heeft. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een unieke leeservaring door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal. De publicatie van de eerste Verborgen Verhalen vormt de pilot van deze vernieuwende samenwerking met de gamewereld waarbij zorgvuldig door Stichting Lezen wordt onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt bekeken of bij een eventuele verdere uitrol in de toekomst gamers ook kunnen worden beloond na het lezen van verhalen.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie: ‘De samenwerking met Ubisoft is een heel spannende maar vooral ook belangrijke stap om leesplezier bij jongeren aan te wakkeren. Jongeren bereik je niet alleen door tegen ze te zeggen hoe belangrijk en fijn lezen is. Je moet ze daarnaast weten te raken op een plek waar ze al graag zijn. De fictieve wereld van games is zo’n plek waar al heel veel jongeren zitten en waar het lezen van verhalen eigenlijk heel goed bij past. De introductie van Readification is een eerste stap waarmee we jongeren een unieke leeservaring kunnen bieden en hopelijk het leesplezier gaan vergroten. Het is enorm bijzonder om op deze manier de twee ogenschijnlijk schurende werelden van literatuur en gaming bij elkaar te brengen.’

Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux: ‘Met dit initiatief willen we de Leescoalitie op een creatieve manier ondersteunen om jongeren aan het lezen te krijgen. Dit doen we niet alleen door nieuwe fictieve verhalen te creëren, maar ook door jongeren een interactief platform aan te bieden.’

Download hier de gratis Ubisoft Special app