Hoofd Collecties

Het Literatuurmuseum heeft Bertram Mourits (1969) aangetrokken als hoofd Collecties. Mourits, nu nog hoofdredacteur non-fictie en poëzie bij uitgeverij Atlas Contact, treedt aan per 1 februari 2018.

Hij zal zich met name gaan richten op de verdere digitalisering van de collectie en op samenwerkingsprojecten met universiteiten en andere onderzoeksinstellingen.

Mourits promoveerde op de poëzie van de Zestigers en schreef over literatuur in onder meer De Gids, Poëziekrant en De Revisor. Samen met Pieter Steinz maakte hij over popmuziek de boekenreeks Luisteren&cetera. Hij is geen onbekende voor het museum; niet alleen schreef hij over de museumcollectie, hij maakte ook deel uit van het bestuur van de Stichting Vrienden.

Het museum is bijzonder verheugd weer een hoofd Collecties aan te kunnen stellen. Mourits: 'Ik kwam tijdens mijn studie voor het eerst in het Literatuurmuseum en ik vond dat een heel plezierige plek. Sindsdien ben ik er vaak geweest, zowel voor onderzoek als voor mijn plezier. Dat ik er vanaf volgend jaar dagelijks heen mag is een voorrecht. Ik zie er enorm naar uit.'

Foto: (c) Jelmer de Haas