6 oktober 2020

Illustraties Martijn van der Linden naar het museum

Meervoudig Penseel-winnaar Martijn van der Linden heeft een deel van zijn immense archief geschonken aan het museum.

Van der Linden illustreert boeken van schrijvers als Paul van Loon, zijn vrouw Maranke Rinck, Annie M.G. Schmidt en Edward van de Vendel. Zijn werk verschijnt in vele landen en is veelvuldig bekroond. Onlangs kreeg hij nog een Zilveren Penseel voor Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt.

Van fraaie linoleumsneden tot kleurrijke en gedetailleerde illustraties; Van der Linden beheerst vele technieken en als iets zijn stijl kenmerkt, is het wel afwisseling. Na realistisch werk volgt niet-realistisch, na kleur zwart-wit, en na grote tekeningen klein werk. Eigenlijk had hij verwacht een illustratiestijl te vinden die zijn handschrift zou worden, nu denkt hij dat zijn zoektocht naar steeds andere technieken en stijlen, zijn stijl is. ‘Dit is wat ik doe: steeds iets anders. Dat houdt mijn werk spannend.’

Ter gelegenheid van de schenking exposeert het museum nu een keuze uit de aanwinst. Te zien zijn onder meer originele illustraties die hij maakte voor Stem op de okapi, Ontsnapt uit de dode hoek, Een aap op de wc en het Kinderboekenweekgeschenk van 2014, Zestig spiegels. Ook tekeningen uit het met de Gouden Penseel bekroonde Tangramkat zijn te bewonderen.

De tentoonstelling is te zien t/m 21 maart 2021