28 november 2019

Karikaturen Waldemar Post naar het Literatuurmuseum

De veelgeprezen illustrator Waldemar Post heeft ruim 300 originele schrijversportretten overgedragen aan het Literatuurmuseum. Een selectie uit zijn werk is nu te zien in een kleine tentoonstelling.

Waldemar Post (1936) is een alom geprezen illustrator, wellicht het bekendst om het werk dat hij jarenlang maakte voor de Volkskrant. Toch beperkt hij zich nooit tot één medium; talloze tijdschriften, kinderboeken en albumhoezen werden door hem versierd met prachtige illustraties. Ook beperkt Post zich niet tot één werkwijze. Zijn zwart-wittekeningen bestaan vaak uit snelle lijnen in inkt of potlood, soms achteraf bewerkt met dekwit. Zijn tekeningen in kleur vertonen echter niets van een hoog werktempo: deze zijn, laag voor laag, met verschillende soorten verf en andere materialen gemaakt.

De tekeningen van Post zijn zeer fijnzinnig gemaakt en kunnen op waardering van medetekenaars rekenen. Onder meer Peter van Straaten – wiens literaire cartoons ook in de collectie van het Literatuurmuseum te vinden zijn – prees het werk van Post.

Ter gelegenheid van de aanwinst exposeert het Literatuurmuseum een selectie uit Posts werk. Te zien zijn onder meer karikaturen van Renate Dorrestein, Frans Kellendonk, Willem Kloos, Gerard Reve en Leon de Winter, en het portret dat Post van Mulisch maakte ter gelegenheid van de verschijning van De ontdekking van de hemel. Ook worden enkele groepsportretten getoond, zoals de illustratie ‘Literatuurles’ uit 1995, waarop onder anderen Ronald Giphart, Hella S. Haasse, Maarten ’t Hart en Joost Zwagerman te zien zijn.

Te zien in het Literatuurmuseum t/m 29 maart 2019.