22 september 2021

Literatuurmuseum ondergaat metamorfose: galerij vanaf 7 oktober weer geopend

Het Literatuurmuseum ondergaat een grote metamorfose. Vanaf  7 oktober kan de bezoeker weer op ontdekkingstocht langs grote en kleine verhalen uit onze literatuurgeschiedenis.

Surinaamse schrijvers – De weg naar een onafhankelijke literatuur

Online expo

Van manuscripten tot liefdesbrieven en van schrijversportretten tot dagboeken: de collectie van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum bestaat uit vele documenten en objecten van duizenden schrijvers en illustratoren. De rijkdom van de collectie zal, als eerste stap van een grote metamorfose, in wisselende tentoonstellingen te zien zijn. Vanaf begin oktober presenteert het museum de highlights uit de online tentoonstellingSurinaamse schrijvers – De weg naar een onafhankelijke literatuur. Verder zijn de winnaars van de Zilveren Penselen en het Gouden Penseel, originele illustraties van Max Velthuijs, foto’s van schrijvers met dieren en de nieuwe aanwinst Liefde na Auschwitz te zien. Dit laatste werk is een monumentaal geschilderd drieluik van Elisa Pesapane dat bezoekers meeneemt op reis langs de vijftig levens- en werkjaren van Arnon Grunberg.

Tot voor kort werden bezoekers van het Literatuurmuseum in de galerij begroet door zo’n vijfhonderd geschilderde schrijversportretten. Deze presentatie blijft digitaal te zien in het online museum literatuurmuseum.nl. ‘Een grote verandering’, beaamt directeur Aad Meinderts, ‘maar ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe opzet onze bezoekers zal verrassen. Literatuur verrijkt en dat kunnen we op deze manier, puttend uit ons archief dat teruggaat tot 1750, beeldend en op speelse wijze laten zien.’

Vanaf 7 oktober zijn de volgende tentoonstellingen te zien:

Surinaamse schrijvers – De weg naar een onafhankelijke literatuur
Nadat Anton de Kom een plek kreeg in de officiële Canon van Nederland was duidelijk dat er meer verhalen als dat van hem verteld moeten worden. Literaire werken en persoonlijke aanknopingspunten die meer leren over de rijke cultuur en de getroebleerde geschiedenis van Nederland en Suriname. Onderzoek in het museum en in het Nationaal Archief Suriname in Paramaribo resulteerde in de online tentoonstelling Surinaamse schrijvers – De weg naar een onafhankelijke literatuur. Hoogtepunten uit deze online expositie zijn vanaf 7 oktober ook in het museum te bewonderen, waarbij er extra aandacht is voor Anton de Kom. Aan de hand van zijn literaire nalatenschap, dat zich in het museum bevindt, wordt zijn leven en werk verder uitgediept.
7 oktober 2021 – 6 februari 2022.

Arnon Grunberg en Elisa Pesapane – Liefde na Auschwitz
Elisa Pesapane schilderde het drieluik Liefde na Auschwitz ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Arnon Grunberg. De panelen laten verschillende kamers van het ouderlijk huis van Grunberg zien, het ‘vertrekstation’, waar de reizigers, passanten en habitués zich ophouden. Personen die eerder als personages in Grunbergs literaire werk hebben gefigureerd en die, inclusief Arnon zelf, nu ook personages van Pesapane zijn geworden. Pesapane schreef een bijbehorend boek, de handleiding bij het drieluik: Liefde na Auschwitz: Op reis met de verslinders en verslondenen van Arnon Grunberg.

7 oktober 2021 – 10 april 2022.

Penselen 2021 – In beeld
Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum beheert ruim 170.000 kinderboekenillustraties en is daarmee uitgegroeid tot hét nationale instituut waar het werk van illustratoren wordt beheerd en gepresenteerd. Aan het begin van de Kinderboekenweek opent het museum dan ook met een tentoonstelling over het werk van de winnaars van de Zilveren Penselen en het Gouden Penseel. Er zijn originele illustraties te zien van onder andere Floor de Goede, Annemarie van Haeringen, Noëlle Smit en Ludwig Volbeda.

6 oktober 2021 (start Kinderboekenweek) – 6 februari 2022

Op de foto – Schrijvers en dieren
Staatsieportretten door gerenommeerde fotografen, journalistieke foto’s die het literaire leven documenteren of persoonlijke foto’s uit het dagelijks leven: de collectie van het Literatuurmuseum bevat er vele duizenden. Vanaf oktober is hieruit telkens een selectie te zien, te beginnen met schrijvers en dieren. Soms zie je schrijvers met hun eigen honden of katten, kippen of schapen, maar bijvoorbeeld ook foto’s die gemaakt zijn in de dierentuin of tussen de duiven op de Dam.

7 oktober 2021 – 10 april 2022

Max Velthuijs – In beeld
‘De volgende dag kwam hij een kikker tegen.’ Met deze woorden doet Kikker in 1983 zijn intrede in de Nederlandse jeugdliteratuur en tot op de dag van vandaag is hij alom geliefd. Velthuijs wist op meesterlijke wijze alledaagse en grote emoties zoals verliefdheid, vriendschappen en verdriet te verbeelden. Naast de succesvolle kindertentoonstelling in het Kinderboekenmuseum presenteert het Literatuurmuseum nu deze ode aan de Haagse ‘schrijvenaar’ en toont zo’n vijftig originele illustraties.

7 oktober 2021 – 6 februari 2022