8 april 2021

Online Annie M.G. Schmidtlezing door Koos Meinderts

Op woensdagavond 19 mei houdt Koos Meinderts om 20:00 uur de Annie M.G. Schmidtlezing 2021. Vanuit het Kinderboekenmuseum zal hij in een online lezing zijn visie geven op actuele ontwikkelingen in de kinder- en jeugdliteratuur. De titel van zijn lezing luidt: Het land waar grote mensen wonen.

Koos Meinderts debuteerde in 1983 met Mooi meegenomen en inmiddels heeft hij ruim vijftig titels op zijn naam staan. Hij schrijft voor alle leeftijden, van prentenboeken tot romans voor volwassenen, van gedichten tot theater- en liedteksten. Met zijn poëtisch en humoristisch werk ontroert hij en zet hij menig lezer aan tot denken. Meinderts’ werk werd vele malen bekroond, zo kreeg hij de Boekenleeuw voor De zee zien en de Gouden Griffel voor Naar het noorden. Het lied ‘Terug bij af’ dat hij met Harrie Jekkers schreef, kreeg in 1991 de Annie M.G. Schmidt-prijs en in 2012 ontving hij de Willem Wilminkprijs voor het lied ‘Maite Maria’. In 2019 ging de film De Club van Lelijke Kinderen in première, gebaseerd op zijn gelijknamige kinderboek.

De Annie M.G. Schmidtlezing, voor het eerst gehouden in 2000, is een begrip in de wereld van het kinderboek. Elk jaar geeft een gelauwerd schrijver op persoonlijke wijze zijn visie op de (studie van de) kinder- en jeugdliteratuur.

Tickets voor de online lezing kosten 5, 10 of 15 euro. Je kunt zelf kiezen hoeveel je wil betalen voor de lezing. Met jouw steun kunnen wij samen met onze partners Stichting Lezen, het Nederlands Letterenfonds en IBBY de Annie M.G. Schmidtlezing de komende jaren blijven organiseren.

Koop hier je ticket voor de online Annie M.G. Schmidtlezing