31 december 2019

Opnieuw een record!

Voor het vijfde jaar op rij trok het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum een recordaantal bezoekers. In 2019 bezochten ruim 123.000 mensen de musea.

De organisatie heeft in de afgelopen vijf jaar zijn bezoekersaantallen weten te verdubbelen. Het verwacht dat de stijgende lijn de komende jaren alleen maar blijft doorzetten. ‘Dit is misschien wel het mooiste verjaardagscadeau voor het Kinderboekenmuseum dat zijn 25e verjaardag viert’, aldus Aad Meinderts, directeur van het instituut dat in 1954 werd opgericht en in december 1994 werd uitgebreid met het Kinderboekenmuseum. Inmiddels is het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum uitgegroeid tot een award winning museum met een grote aantrekkingskracht en relevantie. Het instituut speelt belangrijke rol in het creëren van een sterke leescultuur. Het is dé plek in Nederland waar kinderen op een speelse en laagdrempelige manier de kracht van literatuur ervaren.

Onlangs breidde het museum uit met de expositie De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt. Een permanente, interactieve tentoonstelling die net als Schmidts werk vol zit van verrassingen, humor en taalspelletjes. Met deze nieuwe tentoonstelling werd het startsein gegeven voor de viering van 25 jaar Kinderboekenmuseum. Heel 2020 zal in het teken staan van dit jubileum, met als hoogtepunt een speciale editie van de Kinderboekenparade, een laagdrempelig en interactief kinderboekenfestival, met als extra onderdeel De Grote Annie Voorleesmarathon. Dit zal plaats vinden op 21 mei, Schmidts 25e sterfdag.