19 mei 2022

P.C. Hooft-prijs 2022 uitgereikt aan Arnon Grunberg

Arnon Grunberg (1971) heeft donderdagavond de P.C. Hooft-prijs 2022 voor verhalend proza ontvangen. Het Literatuurmuseum organiseerde een feestelijk programma met als hoogtepunt de uitreiking van de oeuvreprijs. ‘Qua eer en inzet de mooiste die je als auteur kunt winnen’, zei Grunberg toen in december bekend werd gemaakt dat de prijs aan hem was toegekend.

Meer over Arnon Grunberg en eerdere laureaten van deze oeuvreprijs

P.C. Hooft-prijs

De jury omschrijft de romans als de kern van zijn grote oeuvre, hoewel ze qua omvang minder dan de helft van zijn werk uitmaken. ‘Als geen ander stelt Grunberg de verhouding tussen spel en werkelijkheid, tussen de vernislaag van de beschaving en de barbarij, in zijn romans steeds op scherp. Roman na roman ensceneert Grunberg situaties voor zijn personages, meestal mannen, waarin zij de maatschappelijke rol die ze zich hadden aangemeten niet meer kunnen spelen’, zo is in het juryrapport te lezen. De jury, bestaande uit Agnes Andeweg (voorzitter), Rashid Novaire, Esther Op de Beek, Coen Peppelenbos en Nina Polak, omschrijft Grunberg als een schrijver die ongeëvenaard is in ambitie, productiviteit en intellectuele kracht. Onverminderd nieuwsgierig en maatschappelijk betrokken.

In zijn dankwoord omschreef Grunberg de roman ‘als het podium voor verlangens en angsten – die twee zijn moeilijk van elkaar te scheiden -, als de enscenering van de overtreding, als illustratie bij het inzicht dat leven verspilling is. Waaraan moet worden toegevoegd dat het gevaar altijd weer zal worden gezocht, en het willen doen verdwijnen van elk gevaar slechts de subtiele doodsdrift is. Immers, waar elk gevaar is geweken heeft de dood zijn intrede gedaan.’

Over de P.C. Hooft-prijs

De P.C. Hooft-prijs bestaat sinds 1947, het jaar waarin de driehonderdste sterfdag van Pieter Corneliszoon Hooft werd herdacht. De prestigieuze oeuvreprijs wordt jaarlijks toegekend aan Nederlandse schrijvers voor een telkens wisselend genre: verhalend proza, beschouwend proza en poëzie. Recente eerdere laureaten in de categorie verhalend proza zijn: Marga Minco (2019), Astrid Roemer (2016), A.F.Th. van der Heijden (2013) en Charlotte Mutsaers (2010). Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 60.000. Het secretariaat van de Stichting P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde wordt gevoerd door het Literatuurmuseum, dat ook de uitreiking organiseert.