zondag 22 januari 2017

Uitreiking Jan Campert-prijzen 2016

Op 22 januari wordt het internationale literatuurfestival Winternachten afgesloten met het Schrijversfeest. Een feestelijk programma rond de uitreiking van de Jan Campert-prijzen.

Tijdens het Schrijversfeest in Theater aan het Spui wordt de Nederlandse literatuur gevierd met optredens van schrijvers, dichters en musici. Karin Amatmoekrim opent het Schrijversfeest met haar visie op 'De Staat van de Nederlandse letteren'. Voordat Joris Wijsmuller, wethouder Stadsontwikkeling, Wonen, Duurzaamheid en Cultuur van de gemeente Den Haag, de prijzen uitreikt, bepalen de bezoekers wie van drie genomineerde middelbare scholieren de eerste Jonge Campert-prijs, de prijs voor een jonge Haagse dichter, krijgt. Daarna ontvangt Jan Baeke de Jan Campert-prijs voor zijn bundel Seizoensroddel. Anton Valens krijgt voor zijn roman Het compostcirculatieplan de F. Bordewijk-prijs. De tweejaarlijkse prijs voor essayistiek, de J. Greshoff-prijs, gaat naar Kees 't Hart voor de essaybundel Het gelukkige schrijven.

Het Schrijversfeest culmineert in de uitreiking van de Constantijn Huygens-prijs voor een geheel oeuvre, die dit jaar wordt uitgereikt aan Atte Jongstra. Hij wordt muzikaal toegesproken door trompettist Eric Vloeimans.

De Campert-prijzen zijn de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag, toegewezen door de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-stichting. Aan de Huygens-prijs is een bedrag van € 10.000 verbonden, aan de overige prijzen € 5.000.

Zondag 22 januari, 14:00-16:00, Theater aan het Spui
€15 | UITpas €12,50 | CJP, Studenten, Ooievaarspas €7,50
Informatie en kaartverkoop: www.writersunlimited.nl

Het Schrijversfeest wordt georganiseerd door Writers Unlimited in samenwerking met de Jan Campert-stichting / Literatuurmuseum.