21 januari 2018

Uitreiking Jan Campert-prijzen 2017

Op 21 januari wordt het internationale literatuurfestival Winternachten afgesloten met het Schrijversfeest. Een feestelijk programma rond de uitreiking van de Jan Campert-prijzen.

Tijdens het Schrijversfeest in Theater aan het Spui wordt de Nederlandse literatuur gevierd met optredens van onder meer danser Uri Eugenio, essayist Cyrille Offermans, tangogitarist Kay Sleking, actrice Alejandra Theus. Het feest wordt gepresenteerd door Hassnae Bouazza. De Belgische auteur en dichteres Carmien Michels opent de middag met een voordracht van haar gedichten. Vervolgens geeft Arie Storm, romanschrijver en literatuurcriticus (Het Parool, Vrij Nederland), zijn visie op 'De Staat van de Nederlandse letteren'.

Voordat Joris Wijsmuller, wethouder Stadsontwikkeling, Wonen, Duurzaamheid en Cultuur van de gemeente Den Haag, de prijzen uitreikt, bepalen de bezoekers wie van drie genomineerde middelbare scholieren de eerste Jonge Campert-prijs, de prijs voor een jonge Haagse dichter, krijgt. Daarna ontvangt Marije Langelaar de Jan Campert-prijs voor haar dichtbundel Vonkt! Jeroen Olyslaegers krijgt voor zijn roman WIL de F. Bordewijk-prijs. De tweejaarlijkse prijs voor jeugdliteratuur, de Nienke van Hichtum-prijs, gaat naar Annet Schaap voor Lampje.

Het Schrijversfeest culmineert in de uitreiking van de Constantijn Huygens-prijs voor een geheel oeuvre, die dit jaar wordt uitgereikt aan Hans Tentije. Hij krijgt een muzikale laudatio van cellist Ernst Reijseger en hij wordt toegesproken door essayist Cyrille Offermans.

De Campert-prijzen zijn de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag, toegewezen door de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-stichting. Aan de Huygens-prijs is een bedrag van € 10.000 verbonden, aan de overige prijzen € 5.000.

Zondag 21 januari, 14:00-16:00, Theater aan het Spui
€15 | UITpas €12,50 | CJP, Studenten, Ooievaarspas €7,50
Informatie en kaartverkoop: www.writersunlimited.nl

Het Schrijversfeest wordt georganiseerd door Writers Unlimited in samenwerking met de Jan Campert-stichting / Literatuurmuseum.