Uitreiking P.C. Hooft-prijs uitgesteld

Zonder pandemie zou de P.C. Hooft-prijs 2020 voor beschouwend proza aan Maxim Februari in mei uitgereikt worden. De feestelijke uitreiking is echter uitgesteld naar donderdagavond 17 september.

Anders dan ander zal de uitreiking niet plaats vinden in Literatuurmuseum maar in het Haagse theater Diligentia aan het Lange Voorhout. Helaas voor een beperkt aantal gasten. Livestreaming via Literatuurmuseum.nl zal het niettemin mogelijk maken dat elke literatuurliefhebber getuige kan zijn van het uitreikingsprogramma.

De P.C. Hooft-prijs 2020 voor beschouwend proza werd toegekend aan Maxim Februari op voordracht van een jury bestaande uit Marian Donner, Odile Heynders, Lotte Jensen, Jan de Roder (voorzitter) en Stephan Sanders. Volgens hen werpt Februari met zijn stijl ‘een effectieve dam op tegen eenduidigheid, stelligheid en onwrikbaar gelijk.’ Recente eerdere laureaten in de categorie beschouwend proza zijn: Bas Heijne (2017), Willem Jan Otten (2014) en H.J.A. Hofland (2011). Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 60.000. Het secretariaat van de Stichting P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde is ondergebracht bij het Literatuurmuseum.

Inmiddels is de jury voor de P.C. Hooftprijs 2021 (poëzie) ingesteld: Janita Monna, Ester Naomi Perquin, Arjan Peters, Carl De Strycker en Michael Tedja. In december zal het bestuur van de Stichting P.C. Hooftprijs voor Letterkunde op basis van de juryvoordracht de belangrijkste literaire oeuvreprijs van Nederland toekennen.