31 december 2018

Weer een record!

Voor het vierde jaar op rij trok het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum een recordaantal bezoekers. In 2018 bezochten in totaal 111.800 mensen de musea.

Vooral families, maar ook veel scholen weten het museum steeds beter te vinden. ‘Vorig jaar behaalden we al de magische grens van 100.000 bezoekers en het is geweldig dat we dat aantal nu zelfs hebben overtroffen,’ aldus directeur Aad Meinderts. Vijf jaar geleden verkeerde het museum nog in zwaar weer toen het met 25% gekort werd. ‘Desondanks hebben we, dankzij slim investeren en pure wilskracht, onze bezoekersaantallen, vergeleken met 2013, weten te verdubbelen, inspirerende exposities gerealiseerd en een breed gewaardeerd literair platform op Literatuurmuseum.nl gelanceerd. Onze collectiefunctie ondervindt helaas nog altijd de gevolgen van de bezuiniging.’

Ook in andere opzichten was 2018 een zeer succesvol jaar voor de organisatie. Niet alleen wint het Kinderboekenmuseum steeds meer aan populariteit in eigen land, ook de bekendheid in het buitenland groeit. Zo bracht de Japanse Prinses Kiko onlangs een privébezoek aan het Kinderboekenmuseum en stond het museum op de shortlist van de prestigieuze Children in Museums Award. De organisatie participeerde in een aantal belangrijke leesbevorderingsprojecten, waaronder De Schoolschrijver. De collectie van de organisatie werd verrijkt met onder meer de literaire nalatenschap van Hans Faverey, het illustratiearchief van Charlotte Dematons, het archief van de Toonder Studio’s en honderdjaar oude contracten van Louis Couperus. De vele schrijversbiografieën die de laatste tijd het licht zien, kunnen alleen geschreven worden dankzij de omvang en veelzijdigheid van de collectie. Ook hieruit blijkt de onschatbare waarde van het museum.