t/m 27 oktober 2019

Sieb Posthuma - Een vijver vol inkt

Aansluitend bij de tentoonstelling "De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt" van het Kinderboekenmuseum toont het museum uit zijn collectie de illustraties die Sieb Posthuma maakte bij Schmidts bundel "Een vijver vol inkt".

Deze tentoonstelling is niet meer te zien. Bekijk hier de huidige tentoonstellingen.

‘Als ik m’n penseel in een mooie kleur doop, dan bouw ik m’n eigen feestje’, zei Sieb Posthuma (1960-2014) ooit. Jarenlang was hij een van de meest toonaangevende en veelzijdige illustratoren van Nederland. De illustraties die hij in 2011 maakte bij de bundel kindergedichten Een vijver vol inkt van Schmidt leverden hem zijn tweede Gouden Penseel op.

Met Een vijver vol inkt voegde Posthuma zich in een lange rij illustratoren van de versjes van Schmidt. Om zich te onderscheiden besloot hij met zijn tekeningen iets te vertellen over kleur. Zelf putte hij daar troost en een bijna zinnelijk genoegen uit; nu wilde hij proberen dat gevoel met zijn eigen tekeningen over te brengen. Daarom voegde hij per gedicht een kleur én een personage toe aan zijn tekeningen. Om vervolgens zijn eigen concept uiteindelijk ook weer los te laten, ‘want dat moet je ook durven als tekenaar.’ Het boek werd zijn eigen vijver vol inkt, vol illustraties die uitblinken in originaliteit, expressiviteit, kleurgebruik en sfeer.