Esther Duysker

(1985)
Voor welk medium scenarist, toneelschrijver en hoorspelschrijver Esther Duysker ook schrijft, haar werk wordt gekenmerkt door vaart, humor en een heldere plotlijn.
Vervaardigd 2018
Techniek Acryl op doek
Afmetingen 30 x 30 cm

Esther Duysker

door Brian Elstak (1980)

‘Last time I was here, I missed some melanin. So this time I gifted some p.o.c. magic to the museum,’ schrijft Brian Elstak 23 januari 2019 op zijn Instagram. Die dag schonk hij het museum een zelfportret, en de portretten van twee schrijvende ‘people of colour’: Karin Amatmoekrim en Esther Duysker.

De twee zijn hem nabij: met Amatmoekrim schreef hij in 2017 het kinderboek Tori en een jaar later met Duysker het vervolg: Trobi. In de hoofdrollen kleine kinderen, voor wie hij de inspiratie gewoon thuis vond. Elstak kent Duysker uit de film Fatcap Expres (2008), de eerste Nederlandse (lowbudget)speelfilm over graffiti, en van haar theatercollectief Sir Duke, waarvoor hij art direction deed. Als kunstenaar laat Elstak zich inspireren door hiphopcultuur en stripboeken en dat is merkbaar aan de illustraties die hij voor Trobi maakte. Ook de tekst is een cross-over, maar dan van talen. Het zit vol Engelse en Surinaamse woordjes. Dat is Duyskers verdienste, die een scherp oor heeft: ‘De gemixte jongerencultuur hoor je tot in het gymnasium. Ik hou van het speelse ervan.’

Zo speels is het plot ook, daarin duikt een draak op die door een mensenmenigte wordt aangevallen, is de kameleon de boef en is de vader van de drie kinderen een schildpad. Verhalen kennen geen grenzen.