Kester Freriks

(1954)

Kester (Cornelis Christophel Maria) Freriks is romanschrijver, dichter en essayist. Als acteur, vertaler en dramaturg was hij enige tijd verbonden aan het toneelgezelschap Handke/Weiss en vanaf 1981 is hij literatuur- en theaterrecensent bij NRC Handelsblad. Ook schrijft hij onder andere voor deze krant over vogels en natuur. Geboren in Nederlands-Indië en als kind vaak verhuisd, is migratie en het gevoel van nergens thuis horen een thema in zijn werk.

Vervaardigd 2004
Techniek Acryl op doek
Afmetingen 50 x 40 cm

Kester Freriks

door Kamel Aumorassi (1966) en Gemma Reuten (leefjaren onbekend)

Kester Freriks is hier geportretteerd met klein op zijn linkerschouder de heilige ibis. De vogel, die ook wel de Egyptische ooievaar heet, werd in de oudheid vereerd als een verschijningsvorm van Thot, de god van de schrijfkunst. Zo hebben Kamel Aumorassi – schilder van figuurvoorstellingen en dierfiguren – en Gemma Reuten – illustrator en portrettist – hem willen afbeelden. ‘Een portret heeft iets bijzonders, het is toch anders dan een foto. De emotionele waarde gaat lang mee. Het is niet domweg het naschilderen van het model of een foto. Ik probeer niet alleen de herkenning vast te leggen maar ook het karakter, de ziel van de persoon. Dat bepaalt voor mij de kracht van een goed portret,’ zegt Reuten.

In Egypte is de heilige ibis zeldzamer geworden, maar Freriks – fervent vogelaar – spotte de soort wel heel dicht bij huis, schrijft hij in 2004 in NRC Handelsblad, in het natuurgebied Botshol bij de Vinkeveense plassen. Een vroege vogelfascinatie van Freriks is de valk: in 2008 verscheen zijn boek over valkerij en wilde vogels. Een jaar later volgde Vogels kijken. Alle driehonderd Nederlandse vogelsoorten, geïllustreerd met prenten uit de Artis Bibliotheek, en in 2016 werd de verzameling uitgebreid met een deel over exoten.

Freriks werd geboren in Indonesië en schreef over het gedwongen vertrek van de Nederlanders uit de voormalige kolonie in zijn debuutroman Grand Hotel Lembang uit 1979. Nederlands-Indië en het onafhankelijke Indonesië zouden een belangrijk thema blijven in zijn omvangrijke oeuvre. Hij is de biograaf van de beroemde Nederlands-Indische schrijfster Maria Dermoût en schreef de biografische roman Madelon over schrijfster Madelon Székely-Lulofs. In Echo’s van Indië onderzoekt hij de gevolgen van de Proklamasi aan de hand van verhalen en herinneringen van ooggetuigen.