Thomas Verbogt

(1952)

Er zit een risico aan om het werk van Thomas Verbogt te typeren: het is niet nodeloos zwaar, er gaat een berustende nonchalance van uit, en soms zelfs een zeker optimisme. Met zo’n typering ben je al snel geneigd te onderschatten hoe scherp Verbogt de werkelijkheid weet te portretteren en met hoeveel inzicht hij zijn personages neerzet.

Vervaardigd 2004
Techniek Olieverf op doek
Afmetingen 40 x 40 cm

Thomas Verbogt

door José Fernanda (1950)

Thomas Verbogt debuteerde in 1981 met de verhalenbundel De feestavond, diverse romans, verhalenbundels, toneelwerk en columns volgden. Hij staat bekend om zijn ‘zen-achtige melancholie’ en zijn lichte toon. José Fernanda schrijft romans en kinderboeken en had tot ze in 2014 verhuisde een eigen galerie aan de Prinsengracht. Samen vormden ze met Anthon Fasel De Vliegende Jongens, rond 1990 opgericht door Fasel. Alle drie in Nijmegen geboren en kennen elkaar al een leven lang. Uiteindelijk verhuisden ze alle drie naar Amsterdam.

De Vliegende Jongens maakten elk jaar een mooi vormgegeven uitgave, aanvankelijk voor de relaties van de Nijmeegse drukkerijen Iken en Kurtface. Toen die samenwerking stopten, zijn ze er zelf mee doorgegaan. Ze drukken jaarlijks ongeveer 600 exemplaren, vertelt Fernanda. ‘We heten zo omdat we een keer in de trein een vallende figuur op het raam zagen. Als vrije jongens voelen we ons zo, vallend en vliegend’.

Hun eerste uitgave was Gedroomd New York. Jaarlijks presenteerden ze een virtuele reis, geschreven door Verbogt, vormgegeven door Fasel en geïllustreerd door Fernanda. ‘Omdat we alle drie een vrij beroep uitoefenen organiseerden we rond de uitgaven een congres en zakendiner. Daarbij gaven we elkaar relatiegeschenken om zodoende deel te nemen aan de grotemensenwereld’, meldt Fernanda.

Het is een indrukwekkende collectie prachtige boekjes geworden, ze wonnen er zelfs een keer de prijs voor ‘het best verzorgde boek’ mee. De illustraties konden pentekeningen zijn, etsen, aquarellen of zeefdrukken, elk jaar iets anders. Het portret van Verbogt ontstond nadat de vrouw van Fasel de schilder tipte over de galerij. Hij heeft er niet voor geposeerd, ze schilderde uit het hoofd. Het beertje geeft het ongeschonden kind in hem en zijn speelsheid weer. Ze schonk het aan het Literatuurmuseum, ‘zonder dat ik het wist, het was een verrassing,’ aldus Verbogt.