Thé
Tjong-Khing

Max Velthuijs-prijs
Thé Tjong-Khing heeft de Max Velthuijs-prijs 2010 voor kinderboekenillustraties gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats op 23 september 2010 in het Literatuurmuseum.

Deze driejaarlijkse oeuvreprijs is in 2006 ingesteld ter bekroning van het werk van een Nederlandse illustrator. De Max Velthuijs-prijs 2010 is aan Thé Tjong-Khing (1933) toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Martijn van der Linden, Bas Maliepaard, Mance Post, Benno Tempel (voorzitter), Katrien Vloeberghs en Aad Meinderts was ambtelijk secretaris.

Thé Tjong-Khing (1933) illustreerde voor onder meer Thea Beckman, Miep Diekmann, Guus Kuijer, Els Pelgrom en Annie M.G. Schmidt. De combinatie van gedetailleerd en toch ook zogenaamd onbeholpen en naïef tekenen maakt zijn werk populair bij het publiek. Eerder won hij driemaal het Gouden Penseel en zijn kijk- en zoekboek Waar is de taart? werd bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs 2005.

Thé Tjong-Khing ontvangt de Max Velthuijs-prijs in het Literatuurmuseum in Den Haag. Foto: Mylène Siegers.

Fragment uit het juryrapport

Op verschillende niveaus kenmerkt grote dynamiek de scheppingskracht van Thé Tjong-Khing. Zijn talrijke geesteskinderen zijn opvallend beweeglijk en gracieus, zelfs in hun notoire onhandigheid of stunteligheid. (…) Hun emotionele uitdrukkingskracht en relationele vitaliteit bestrijken een breed gamma, van slaapdronken tot doodsbang, van beklemmend eenzaam tot dolverliefd. (…) De combinatie van heldere en figuratieve toegankelijkheid en aanhoudende kwaliteitsvolle vernieuwing maken zijn handtekening herkenbaar en zijn schepselen breed geliefd en gekend.

Uitreiking

De feestelijke uitreiking vond plaats op 23 september 2010 in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkunidg museum).

Meer lezen over Thé Tjong-Khing

Credits portretfoto: Eveline van Egdom / Literatuurmuseum

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum