10 maart 2022

Annie M.G. Schmidtlezing 2022 door Marit Törnqvist

Op woensdag 18 mei geeft Marit Törnqvist de jaarlijkse Annie M.G. Schmidtlezing. De titel van haar lezing luidt ‘Waar ligt de grens?’ Het thema dat Törnqvist koos voor de lezing, is door de oorlog in Oekraïne actueler dan ooit.

Woensdagavond 18 mei om 20.00 uur

Tickets

De Annie M.G. Schmidt-lezing is uitverkocht! Wel is de lezing vanaf donderdag 19 mei te beluisteren via de Grote Vriendelijke Podcast

Waar ligt de grens?

Terwijl de hekken rond Europa hoger en hoger worden, wordt er binnen die hekken gesproken over het belang van diversiteit en inclusie. Iedereen verdient dezelfde kansen en moet zich gerepresenteerd zien. Wat betekent dit voor schrijvers en illustratoren? Törnqvist verkent in een uiterst persoonlijk verhaal de nieuwe grenzen waar de kinderboekenmaker tegenaan loopt.

We leven in een explosieve tijd. Meer dan 80 miljoen mensen zijn op de vlucht voor oorlog en vervolging. Uit angst voor een toestroom van vluchtelingen en uit angst voor de vreemdeling wordt door regeringen een steeds hoger hek rond de grens van ‘fort Europa’ geplaatst. Sommige vluchtelingen worden er doorgelaten, anderen niet. Maar binnen dit ‘fort’ wordt óók met vuur gesproken over het belang van gelijkheid en meer diversiteit. Alle mensen in ons land moeten dezelfde kansen krijgen en iedereen moet zichzelf gerepresenteerd zien. Niet alleen in alle beroepsgroepen en opleidingen maar ook in kunstproducties en literatuur.

Kinderboekenmakers kunnen en willen niet om deze beweging heen. Maar hoe moeten zij omgaan met een wereld waar mensen niet alleen banger en banger voor elkaar worden, maar zich ook steeds bewuster worden van ongelijkheid en verschillende kansen? Wat kunnen makers van kinderboeken doen met de verborgen verhalen die schuilgaan achter de mensen die we ontmoeten? Wiens verhaal mogen ze vertellen? In wie mogen ze zich inleven? Waar ligt de grens van hun verbeelding?

Woensdag 18 mei

De lezing vindt plaats op woensdagavond 18 mei om 20.00 uur in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum. Een ticket voor de lezing kost €10. Na afloop van de lezing ben je van harte uitgenodigd bij de borrel.

Koop hier je tickets

Over Marit Törnqvist

Marit Törnqvist (1964) is geboren in Zweden, maar verhuisde op haar vijfde naar Nederland. Ze volgde de illustratie-opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en maakte een vliegende start als illustrator van Astrid Lindgren.  Al snel veroverde ze buiten Nederland en België een groot publiek. Haar eerste zelfgeschreven boek, Klein verhaal over liefde, werd in 1995 bekroond met een Zilveren Griffel. Törnqvists oeuvre telt vele hoogtepunten, waaronder haar tekeningen in Jij bent de liefste met gedichten van Hans en Monique Hagen en het met een gouden penseel bekroonde Pikkuhenki, van Toon Tellegen. In april 2022 verschijnt haar nieuwste boek Schildpad en ik.

Törnqvist heeft de afgelopen jaren haar blik verruimd en talloze boekprojecten voor gevluchte kinderen geïnitieerd over de hele wereld. Ze is betrokken geraakt bij het Iraanse boekpromotieproject ‘Read with Me’ dat zich richt op de meest kwetsbare kinderen in het land. In 2021 kreeg ze in Moskou de IBBY i-Read Outstanding Reading Promoter Award overhandigd voor haar inspanningen op het gebied van leespromotie.

Naast illustreren, schrijven en boekpromotie staat Törnqvist regelmatig op de barricades om een stem te geven aan in de klem geraakte vluchtelingen.

De Annie M.G. Schmidtlezing

De Annie M.G. Schmidtlezing 2022 wordt georganiseerd in samenwerking met IBBY-Nederland en het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, ondersteund door het Nederlands Letterenfonds en Stichting Lezen.