6 november 2019

Campert-prijzen 2019

De aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-Stichting heeft dit jaar de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag toegekend aan Paul Demets, Marente de Moor en Gideon Samson.

Paul Demets (1966) krijgt de Jan Campert-prijs voor zijn poëziebundel De Klaverknoop, een spetterende bundel waarin elk beeld beladen en betekenisvol is, zonder dat deze poëzie ondoordringbaar wordt. Demets' grote verdienste is dat hij de taal weet te knopen zonder de lezer in te snoeren. Deze gedichten blijven zinderend hangen.

Marente de Moor (1972) ontvangt de F. Bordewijk-prijs voor haar roman Foon. De tragische pogingen van de mens om de natuur te bedwingen, te begrijpen en te sturen, raken de kern van het oeuvre van De Moor. Er spreekt een grote liefde voor de wetenschap uit en een diep doorvoeld besef van de vergeefsheid van het menselijk streven. Resoluut leidt De Moor haar lezers naar de rand van het bos, in de wetenschap dat er vroeg of laat iets zal gebeuren dat de beren tevoorschijn roept. Foon is een met meesterhand geschreven ideeënroman over de mens die het mysterie van het bestaan steeds moeilijker kan verdragen, van een van de eigenzinnigste auteurs van het Nederlands taalgebied.

Aan Gideon Samson (1985) is voor zijn boek Zeb. de tweejaarlijkse Nienke van Hichtum-prijs toegekend. De buitenissigheden in Zeb. worden opgediend als glasheldere logica in een verder volkomen realistische omgeving. Ontregeling brengt het vooral aan in de hoofden van de lezers. Die ontregeling is vrolijk, grappig en speels, maar daaronder schuilt een onheilspellend gevoel van vervreemding.  Met Zeb. voegt Samson een uniek absurdistisch geluid toe aan de Nederlandse jeugdliteratuur.

Al eerder werd bekend gemaakt dat het gehele oeuvre van Stefan Hertmans (1951) bekroond is met de Constantijn Huygens-prijs 2019. Aan deze prijs is een bedrag van €12.000 verbonden en aan de overige prijzen €6.000. De jury bestond uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Arjen Fortuin, Aad Meinderts (voorzitter), Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit, Carl De Strycker en Sarah Vankersschaever.

De uitreiking vindt plaats 19 januari 2020, tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van het literatuurfestivalWriters Unlimited Winternachten in Theater aan het Spui. Deze prijzen, die door de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-stichting namens de gemeente Den Haag worden toegekend, worden uitgereikt door de Haagse wethouder voor Cultuur, Robert van Asten.