27 januari 2023

Den Haag benoemt de eerste Jonge Stadsdichter: Chelsy Valentina

Chelsy Valentina is de eerste Jonge Stadsdichter van Den Haag. Haar voordracht van het winnende gedicht ‘Een reis door de stad waar mijn leven compleet voelt: Den Haag’ gaf tijdens een feestelijke finale de doorslag. De 14-jarige Chelsy mag zich een jaar lang de Jonge Stadsdichter van Den Haag noemen.

De finale van de scholenwedstrijd vond plaats op donderdag 26 januari tijdens Nationale Gedichtendag in de Centrale Bibliotheek. Finalisten van acht Haagse scholen mochten hun gedicht voordragen. Zij hebben de afgelopen periode, onder begeleiding van Huis van Gedichten, hun werk geschreven.

Programmamaker en schrijver Splinter Chabot presenteerde de bijeenkomst en wethouder van Financiën, Cultuur en Economie Saskia Bruines maakte de winnaar bekend en benoemde daarmee Chelsy Valentina tot de eerste Jonge Stadsdichter van Den Haag.

De winnaar werd gekozen door een vakkundige jury met spoken word artiesten Amara van der Elst en Benzokarim, onder leiding van voormalig Dichter des Vaderlands Ester Naomi Perquin. Tijdens de bijeenkomst was er een muzikaal optreden van Jhilani Wijsman. Ook was er aandacht voor het vorig jaar geïnitieerde Jonge Stadsdichters-Collectief. Zij gaven nu het stokje over aan Chelsy.

Jonge Stadsdichter 2023

12 februari 2023: Haagse Literatuurprijzen

Meer info

Gemeente Den Haag, Bibliotheek Den Haag, Huis van Gedichten en het Literatuurmuseum willen met dit initiatief laten horen wat er bij Haagse jongeren speelt. In het komende jaar krijgt de jonge dichter het woord bij belangrijke en actuele gebeurtenissen in Den Haag. De Jonge Stadsdichter inspireert jongeren meer bezig te zijn met taal en zorgt voor verbinding in de stad.

De afgelopen maanden kregen de finalisten en hun mede-klasgenoten begeleiding in schrijven en presenteren van Stichting Huis van Gedichten. De Jonge Stadsdichter krijgt ook het komende jaar ondersteuning in het verfijnen van haar woordkunsten en het optreden bij bijeenkomsten.

Het eerste optreden van de Jonge Stadsdichter vindt plaats tijdens de uitreiking van de Haagse Literatuurprijzen op zondag 12 februari. De Jonge Stadsdichter zal zich de rest van het jaar vaker laten horen. Houd voor actuele gedichten en evenementen bibliotheekdenhaag.nl en huisvangedichten.nl in de gaten.

Foto in header: Henriette Guest