25 juni 2020

Huygens-prijs 2020 voor Kuijer

Guus Kuijer krijgt de Constantijn Huygens-prijs. De oeuvreprijs is een van de Literaire prijzen van de Haagse Jan Campert-Stichting. Het museum verzorgt de uitreiking van de prijzen.

Bijna vijftig jaar schrijft Guus Kuijer voor kinderen en volwassenen en in die halve eeuw heeft hij een oeuvre bijeen geschreven van een constant hoog niveau. Niet iedereen is hetzelfde. Die eenvoudige gedachte ligt ten grondslag aan het monumentale oeuvre van Kuijer, de schrijver met een groot oog voor de kracht van het buitenbeentje. Van zijn Madelief-boeken tot aan zijn hervertellingen van Bijbelverhalen ‘voor ongelovigen’, overal staat zijn geloof in het individu centraal. Hij is een van de grote vernieuwers van de naoorlogse jeugdliteratuur en daarmee van de Nederlandse literatuur.

Kuijers vrije geesten treden overal naar voren: het zijn kinderen en volwassenen uit alle lagen van de bevolking, met verschillende achtergronden en voorkeuren. Het verlangen naar het inrichten van een eigen leven kan niet serieus genoeg genomen worden, bij kinderen én volwassenen. Hiervan getuigt ook zijn klassiek geworden essay Het geminachte kind.

De jury die de Huygens-prijs aan Guus Kuijer heeft toegekend bestaat uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Arjen Fortuin, Sarah Vankersschaever, Aad Meinderts (voorzitter), Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit en Carl De Strycker. Aan de Constantijn Huygens-prijs is een bedrag van 12.000 euro verbonden. Recente laureaten zijn: Stefan Hertmans (2019), Nelleke Noordervliet (2018), Hans Tentije (2017), Atte Jongstra (2016), Adriaan van Dis (2015) en Mensje van Keulen (2014).

De feestelijke uitreiking, georganiseerd door het museum, vindt in januari 2021 plaats. Dan worden ook de overige literatuurprijzen die de Jan Campert-Stichting namens de gemeente Den Haag uitgereikt; de winnaars van de F. Bordewijk-prijs, de Jan Campert-prijs en de tweejaarlijkse Jan Greshoff-prijs worden dit najaar bekendgemaakt.