1 november 2023

Renske van Enckevort maakt modern groepsportret voor museum

Het Literatuurmuseum is een bijzonder groepsportret rijker. Beeldend kunstenaar en schrijver Renske van Enckevort portretteerde op Het Conversatiestuk negen hedendaagse schrijvers.

‘Het is geen tegengeluid, het is een nieuwe realiteit’, zegt beeldend kunstenaar en schrijver Renske van Enckevort (1985) over Het Conversatiestuk, waarop ze een generatie schrijvers – allemaal van na 1980 – portretteerde. Te zien zijn: Hanna Bervoets, Maartje Wortel, Niña Weijers, Nina Polak, Marjolijn van Heemstra, Lieke Marsman, Ellen Deckwitz, Maurits de Bruijn en Alma Mathijsen. Acht vrouwen en een man.

Van Enckevort maakte het groepsportret in opdracht van het museum, dat een moderne en vrouwelijke tegenhanger wilde hebben van het in 2019 aangekochte schilderij De Herenclub van Kik Zeiler, met Harry Mulisch als stralend middelpunt.

Het werd geen ‘Damesclub’, Van Enckevort legde een groep vrienden vast. Anders dan bij De Herenclub, waarvan de leden door Mulisch zorgvuldig werden gekozen, is dit een portret van een groep die geen vaste vorm kent. De vriendenkring reikt verder dan de fysieke begrenzing van het doek. Het werk kent ook geen middelpunt: elke blik, elke hand van de geportretteerde brengt de kijker naar een ander punt in het schilderij. Het gaat Van Enckevort om het gesprek, de lichaamstaal en de interactie.

Een uitsnede van Het Conversatiestuk als voorproefje

Van Enckevort koos voor een opmerkelijk kleurenpalet en verwerkte vele verwijzingen naar het schrijverschap en de schilderkunst in haar imposante werk.

Benieuwd? Het Conversatiestuk (2023, acryl op doek) is vanaf 8 maart 2024 te bewonderen in de Galerij van het Literatuurmuseum.

Portretfoto Renske van Enckevort: Hugo Rompa