24 januari 2024

Voorleesontbijt in het Kinderboekenmuseum

Ook dit jaar deed het Kinderboekenmuseum weer mee aan het Voorleesontbijt, het startmoment van de Nationale Voorleesdagen. Directeur Aad Meinderts, de drijvende kracht achter de oprichting van het Kinderboekenmuseum die later dit jaar met pensioen gaat, las het Prentenboek van het jaar voor aan kinderen van Kinderopvang 2Samen.

Elke dag voorlezen is belangrijk voor de (taal)ontwikkeling van kinderen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt hier jaarlijks extra aandacht voor gevraagd, met het Nationale Voorleesontbijt. Hier draagt Meinderts graag aan bij: “Voorlezen is geweldig om te doen. Je neemt kinderen even mee naar een andere wereld. Een ervaring die er hopelijk toe leidt dat ze later ook zelf met veel plezier een boek pakken of een e-book lezen.”

Het Kinderboekenmuseum en Kinderopvang 2Samen trekken al jarenlang gezamenlijk op om het Voorleesontbijt in het museum te organiseren, ook in samenwerking met Heel Den Haag Leest. Ook dit jaar vormde een groep peuters en kleuters van 2Samen het publiek. Meinderts vertelde ze een
hartverwarmend verhaal over vriendschap, verwachtingen en verrassingen: Help! Een verrassing! van Miriam Bos.

Dit boek is gekozen tot Prentenboek van het Jaar 2024 en gaat over het vosje August dat tot zijn grote schrik wordt verrast door zijn vriendin Suus.

De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen - dit jaar van 24 januari t/m 3 februari – zijn bedoeld om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. De nadruk ligt op de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip. De campagne is een project van Stichting Lezen en wordt uitgevoerd door Stichting CPNB.