Vrijwilligers gezocht!

Het Literatuurmuseum maakt momenteel dagboeken van schrijvers toegankelijk en zoekt enthousiaste vrijwilligers die vanuit huis deze boeiende documenten willen ontcijferen.

Krijg toegang tot het gedachtegoed van een schrijver, neem een inkijkje in een bijzonder leven. Na de dagboeken van Lodewijk van Deyssel en Henri van Booven zijn nu ook die van J. Greshoff aan de beurt.

'Litteratuur is geen laxeermiddel noch een luiermand’, zo noteerde J. Greshoff in een van zijn dagboeken die nu digitaal ter beschikking zijn gesteld voor het ambitieuze project dat het Literatuurmuseum is gestart om schrijversdagboeken toegankelijk te maken. Greshoff was een vooraanstaand journalist, criticus en dichter. Een groot deel van zijn leven bracht hij door in België en Zuid-Afrika. Als journalist was hij onder meer verbonden aan o.a. De Telegraaf en de Nieuwe Arnhemsche Courant. Zijn dagboeken bevatten vele aantekeningen over het literaire leven en over vriendschap met schrijvers als A. Roland Holst, J.C. Bloem en Willem Elsschot. Eerder is al gestart is met het transcriberen van de dagboeken van Lodewijk van Deyssel en Henri van Booven.

Bij elkaar gaat het bij dit dagboekproject om ruim 20.000 gescande pagina’s die alle ontcijferd en overgetikt zullen worden. Dit kan gewoon vanuit huis, op vakantie, of waar dan ook. Met dit crowdsourcingproject van het Literatuurmuseum worden de diverse dagboeken toegankelijk gemaakt. Niet alleen als mooie plaatjes, maar als goed doorzoekbare documenten die niet alleen een licht werpen op het leven en werk van een schrijver, maar ook een tijdsbeeld schetsen.

Meehelpen deze boeiende documenten te ontsluiten? Ga naar VeleHanden.nl en doe mee!