In de film zien we hoe de gedeelde interesse in een boek mensen bij elkaar brengt. Regisseur en Gouden Kalf-winnaar Marit Weerheijm raakt iedere kijker in het hart, waardoor de liefde voor het lezen van boeken wordt aangewakkerd tijdens de feestdagen.
Namens De Leescoalitie zijn Eveline Aendekerk van Stichting CPNB en Tamar van Gelder van Stichting Lezen eensgezind:
‘Na het zien van deze film wil je meteen een boek openslaan. Want het is zo ongelooflijk waar: wie leest heeft een goed verhaal. Lezen brengt je verder. Het laat je groeien, inspireert, leert levenslessen en bevordert empathie. De leesvaardigheid in Nederland daalt zorgwekkend, zeker ook onder jongeren. Met deze grootschalige campagne willen we inspireren en activeren, met als doel een doorbraak te realiseren zoals Ierland dat eerder deed na alarmerende leesresultaten. Daar maakte een gezamenlijke aanpak een positieve kentering mogelijk!’
In de één minuut durende reclamefilm ziet de kijker een ontluikende liefde tussen twee tieners door middel van een boek. Dat is een van de vele belangrijke waarden die het lezen van boeken heeft: het kweekt empathie en brengt mensen dichter bij elkaar. De eerste film is gemaakt door prijswinnend reclamebureau Alfred in samenwerking met regisseur Marit Weerheijm. De komende jaren zal De Leescoalitie ieder jaar tijdens de feestdagen één belangrijke waarde van lezen uitlichten in een korte reclamefilm van hoge kwaliteit. De film zal op verschillende kanalen op belangrijke momenten op tv te zien zijn en samen met de slogan Wie leest heeft een goed verhaal breed worden gedeeld op sociale media, abri’s en snelwegmasten.
Wie leest heeft een goed verhaal
Lezen kan je veel brengen. Het kan je laten groeien, avonturen laten beleven, lessen over het leven leren, je fantasierijker maken, of meer begripvol. Wat lezen je brengt is voor iedereen anders, maar één ding is zeker: iedereen wil een goed verhaal.
Om een groter groeiende kloof in onze maatschappij te dichten hebben we lezers nodig. Lezen geeft je grip op de wereld en geeft je daarmee zelfvertrouwen. Lezen geeft je de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en jezelf te verplaatsen in de ander. Lezen brengt dichter bij elkaar.
De dalende cijfers over lezen en leesvaardigheid in Nederland zijn bekend, maar het is de vraag of de positieve krachten van lezen wel genoeg in ons collectieve bewustzijn zitten. De Leescoalitie denkt van niet. De Leescoalitie nodigt daarom iedereen die het lezen een warm hart toedraagt uit mee te doen en één en dezelfde boodschap te herhalen: Wie leest heeft een goed verhaal.
Met gebundelde krachten van álle organisaties op het gebied van lezen en met ondersteuning van het ministerie van OCW en de Postcode Loterij laten we Wie leest heeft een goed verhaal zien als een blijvende vanzelfsprekendheid op tv, in het straatbeeld, op sociale media, in de winkel, de bibliotheek, het gemeentehuis en op school.