Vanaf 6 juli

Philip Hopmans keuze - In beeld

De grappigste, mooiste en belangrijkste illustraties van Philip Hopman zijn nu te zien in het museum.

Philip Hopman (1961) wilde eigenlijk modeontwerper worden, maar al snel merkte hij dat hij beter was met het penseel dan met de naald. In 1988 verscheen het eerste boek waarvoor hij de illustraties maakte en heel veel boeken volgden, waaronder de Jubelientje-boeken van Hans Hagen, de Ridder Florian-reeks van Marjet Huiberts, de Boer Boris-boeken van Ted van Lieshout en ook Abeltje en Wiplala van Annie M.G. Schmidt. Hij maakt, zoals hijzelf zegt, tekeningen om in te verdwalen. Zijn werk is kleurrijk en zonnig en zit vol vaart én grappige details waardoor zijn tekeningen verhalen op zich zijn. In 2022 won Hopman de Max Velthuijs-prijs: de belangrijkste illustratieprijs die er in ons land is.

Een paar jaren geleden schonk Hopman een groot deel van zijn tekeningen aan het museum. Voor Philip Hopmans keuze – In beeld maakte hij een selectie van de werken die hij het mooist, grappigst of belangrijkst vindt. En tekeningen die heel makkelijk lijken, maar waar hij heel lang aan moest werken om ze precies goed te krijgen. En speciaal voor deze tentoonstelling maakte hij een aantal wandschilderingen. Dwaal langs zijn persoonlijke keuze en geniet van zijn verhalen.

De Zomertekenschool staat van 6 juli t/m 1 september volledig in het teken van deze tentoonstelling.

Foto: Michiel Spijkers