Edward
van de Vendel

Theo Thijssen-prijs
De driejaarlijkse Theo Thijssen-prijs 2024 is voor Edward van de Vendel. De feestelijke uitreiking op 14 november wordt door het Literatuurmuseum georganiseerd.

Edward van de Vendel is een literaire duizendpoot wiens werk veelvuldig is bekroond. Hij debuteerde in 1996 met de verrassende dichtbundel Betrap me, twee jaar later volgde Gijsbrecht, een bewerking van Vondels bekende toneelstuk Gysbreght van Aemstel, en in het jaar daarop verscheen de gedurfde jongerenroman De dagen van de bluegrassliefde. Van de Vendel schreef in totaal meer dan honderd boeken. Daarnaast schrijft hij liedteksten, maakt podcasts en heeft sinds kort ook een eigen uitgeverij: Blauw Gras.

De Theo Thijssen-prijs voor het oeuvre van Edward van de Vendel is toegekend op
voordracht van een jury bestaande uit Andrea Kluitmann (voorzitter), Annemie Leysen, Daan Remmerts de Vries, Annemarie Terhell en Zindzi Zevenbergen.

Citaat uit het juryrapport

Hij is maatschappelijk geëngageerd, initiatiefrijk, creatief, heeft oog voor wat kinderen willen lezen en is collegiaal. Hij werkt graag samen met vakgenoten, wil makers vooruithelpen en anderen een stem geven. Daarnaast begeleidt hij jonge schrijvers en illustratoren, en leest hij het werk van zijn collega’s niet alleen, maar schrijft er ook over op zijn website.

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn: Daan Remmerts de Vries (2021), Bibi Dumon Tak (2018), Martha Heesen (2015) en Sjoerd Kuyper (2012). Aan de Theo Thijssen-prijs is een geldbedrag verbonden van 60.000 euro.

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum