11, 15 en 17 maart 2023

Gratis Boekenweekrondleiding ‘Ik ben alles’

Kom deze Boekenweek dwalen tussen schrijvers en verhalen. Het Literatuurmuseum biedt exclusieve rondleidingen aan die net als de Boekenweek zelf in het teken staan van het thema ‘Ik ben alles’.

De Boekenweek viert dit jaar de veelzijdigheid van de literatuur. Wie leest, kruipt in het hoofd van steeds nieuwe identiteiten die zijn vormgegeven door schrijvers. Verzonken in een boek is je identiteit even grenzeloos als je inlevingsvermogen.

De rondleiding start met Arnon Grunberg en het imposante drieluik over zijn leven en werk. Dwaal langs Anna Blaman, Betje Wolf & Aagje Deken, Multatuli en Jan Siebelink, en sta stil bij Max Velthuijs, die in zijn prentenboek Kikker is Kikker eenvoudig en met open blik duidelijk maakt dat iedereen mag zien wie zij, hij of hen is.

Verder is er aandacht voor de tweespalt waarmee Bea Vianen worstelde, de talrijke identiteiten van Louis Couperus en hoe hij net wat meer van zichzelf durfde te laten zien in een zalmroze carnavalskostuum… De rondleiding eindigt in de nieuwe expositie Back Street, waarin jongeren meer over hun eigen identiteit en die van anderen leren aan de hand van literaire verhalen.

Praktische informatie:

Let op: Het aantal plaatsen per rondleiding is beperkt, dus wees er snel bij.

De Boekenweek 2023 vindt plaats van 11 t/m 19 maart.