t/m 3 maart 2024

Ik bof dat ik een kikker ben

Het museum viert met deze tentoonstelling het honderdste geboortejaar van Max Velthuijs. Laat je verrassen door de originele illustraties van de vader van Kikker.

‘Kikker is kunst, Kunst met een grote K,’ zei illustrator Marije Tolman ooit. Vanaf eind jaren tachtig maakt Max Velthuijs furore met zijn verhalen over Kikker en zijn vrienden Haas, Rat, Varkentje en Eend, waarin hij op meesterlijke wijze alledaagse en grote emoties weet te verbeelden. Naast de succesvolle kindertentoonstelling Ik ben Kikker presenteert het museum nu voor volwassenen deze expositie over de Haagse ‘schrijvenaar’.

Ik bof dat ik een kikker ben laat zien hoe de heel eigen stijl van Velthuijs tot stand kwam en hoe hij zich ontwikkelde van reclametekenaar tot kinderboekenillustrator. Gaandeweg maakte de robuustheid in zijn werk plaats voor zachtere kleuren en lijnvoering. Zelf zei Velthuijs ooit: “Wat ik doe, hoort in een boek thuis, moet gebruikt en gezien kunnen worden. Ik schilder niet om in een museum te hangen.” Toch vormt zijn honderdste geboortedag een mooie aanleiding om zijn illustraties wél in een museum te tonen.

Kikkerjaar

Het museum heeft samen met Stichting Max Velthuijs en Uitgeverij Leopold 2023 uitgeroepen tot Kikkerjaar. Met onder meer deze tentoonstelling, de feestelijke bundel Is het leven niet prachtig vol prachtige verhalen en nog veel meer activititeiten.

Aanbevolen leeftijd: 18+