12 september 2023

Boekenweek van Jongeren en Readification slaan handen ineen om meer jongeren te laten lezen

Jongeren aan het lezen krijgen doe je door verhalen en boekentips aan te bieden op plekken waar jongeren graag zijn, online bijvoorbeeld. Omdat zowel de Boekenweek van Jongeren als Readification hierin gelooft, werken zij dit jaar samen. De nieuwe Verborgen Verhalen van Readification in de Ubisoft Special-app zijn geschreven door Rima Orie en Marion Pauw en zijn gekoppeld aan de game Assassin’s Creed: Mirage.

Een extra verhaal van Rima Orie dat hierop aansluit is te vinden in het gratis geschenkboek van de Boekenweek van Jongeren: 3PAK. Deze verhalenbundel is vanaf vrijdag 15 september door jongeren op te halen in de boekhandel, bibliotheek of op school.

Marion Pauw is schrijver en scenarist. Ze schreef onder andere de succesvolle thrillers Daglicht, Tijgerlelie, Hemelen en Vogeleiland. Marion Pauw is de eerste vrouwelijke Nederlandse auteur die de Gouden Strop, de belangrijkste thrillerprijs van Nederland, tweemaal wist te winnen.

Rima Orie schrijft als youngadultauteur graag fantasyverhalen over magische werelden, zoals De Zwendelprins en In het vervloekte hart. De twee verhalen, in 3PAK en in de Ubisoft Special-app, zijn los van elkaar te lezen maar sluiten op een bijzondere manier op elkaar aan. De hoofdpersonages beleven hetzelfde avontuur maar beleven het vanuit een ander perspectief.

Readification

Twee jaar geleden startten De Leescoalitie, NBD Biblion, game-ontwikkelaar Ubisoft en marketingbureau The Invaders het project Readification. Na de succesvolle pilot waarin de werelden van gaming en lezen samenkomen, is er nu een vervolg met drie lanceringsmomenten met telkens twee verhalen van auteurs. Deze Verborgen Verhalen spelen zich af in de wereld van een game en worden verrijkt met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Eerder verschenen er verhalen van Abdelkader Benali, Manon Uphoff, Marcel van Driel en Roderick Leeuwenhart.

Boekenweek van Jongeren

De campagne Boekenweek van Jongeren vernieuwt zich elk jaar. Dit jaar worden jongeren naast school, de bibliotheek en boekhandel ook bereikt via een grote online campagne op TikTok en een koppeling met Readification. 3PAK is het gratis geschenk en is door jongeren op te halen in de boekhandel, bibliotheek of op school. 3PAK is ook beschikbaar als e-book en luisterboek via o.a. Jeugdbibliotheek.nl, de LEES-app en Storytel. In de bundel staan naast het verhaal van Rima Orie een verhaal van Philip Huff en een verhaal van Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen (Damn, honey). De Boekenweek van Jongeren is van 15 t/m 24 september en start vrijdag met het openingsevenement BoekTok Live in Bibliotheek Utrecht. Hier worden ook de winnaars van het Beste Boek voor Jongeren bekendgemaakt.

Nieuw onderzoek over leesgedrag

Nieuw onderzoek van GfK (in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak – KVB), ‘In de leeswereld van jongeren’, bevestigt dat actie nodig is én dat online de beste manier is om jongeren te bereiken. Iets meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 25 jaar oud leest hooguit een paar keer per maand of zelfs nooit. Jongeren tussen de 16 en 19 jaar lezen het minst vaak. Zij hebben ook een minder goed gevoel bij lezen: ze geven vaker aan dat ze lezen omdat het moet van school (2 van de 4 jongeren) en geven aan lezen saai te vinden (2 van de 5 jongeren). Ze spenderen hun tijd liever aan andere interesses.

Van de jongeren vindt 30% dat het moeilijk is om leuke boeken te vinden, bijvoorbeeld omdat er veel is om uit te kiezen. Aanraders en tips via sociale media lijken hierbij te helpen, met name via TikTok en Instagram.  Niet enkel jongeren die al veel lezen maar ook jongeren die zeggen minder te lezen, vinden online inspiratie. Met online boekentips kunnen we alle soorten lezers bereiken, óók jongeren die minder vaak lezen.

Over de Leescoalitie

Lezen verrijkt levens en opent deuren. Het is een absolute voorwaarde om mee te kunnen doen in de maatschappij. Zonder basis van leesvaardigheid neemt ook het lezen van (e-)boeken af. Vanuit die gedachte is het initiatief genomen tot samenwerking in een Leescoalitie tussen de organisaties die landelijk een taak te vervullen hebben op het gebied van taal- en leesbevordering. Zij bundelen hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen.

De Leescoalitie bestaat uit Stichting Lezen (voorzitter), de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/

Kinderboekenmuseum, de bibliotheken (de Koninklijke Bibliotheek en Vereniging van Openbare Bibliotheken), het Nederlands Letterenfonds, de Taalunie, De Schrijverscentrale en de Schoolschrijver.