De prijzen Jan Campert-Stichting toegekend

De Jan Campert-Stichting heeft dit jaar de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag toegekend aan Atte Jongstra, Jan Baeke, Anton Valens en Kees 't Hart.

Het bestuur van de Jan Campert-Stichting heeft dit jaar de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag toegekend aan de volgende auteurs:

Jan Baeke (1956) ontvangt de Jan Campert-prijs 2016 voor Seizoensroddel. Zo vanzelfsprekend als de gedichten van Jan Baeke klinken, zo weinig soepel is de wereld die hij beschrijft in zijn meesterlijke bundel. Veel beschutting is er niet te vinden in deze onbehagelijke poëzie, maar wel de troost van het besef dat we allemaal de weg kwijt zijn.

Anton Valens (1976) valt voor zijn roman Het compostcirculatieplan de F. Bordewijk-prijs 2016 toe. Tuinieren is tuinvechten in deze wonderlijke roman over vriendschap en rouw. In grootse taal toont  Valens de pogingen waarin we seizoen na seizoen proberen het leven onder controle te krijgen – met onze voeten in de klei waar we uiteindelijk toch in zullen moeten verdwijnen.

Aan Kees ’t Hart(1944) is voor Het gelukkige schrijven de J. Greshoff-prijs 2016 toegekend. Kees ’t Hart mag dan in het titelessay van zijn bundel beweren dat wanneer het hem lukt, dat gelukkige schrijven, hij er niets over kan en zelfs mag zeggen, omdat de ware schrijver daarover zwijgt, de lezer mag dat gelukkig wel. Deze bundel essays wordt bekroond omdat de jury gelukkig is geworden van dit schrijven.

Eerder werd al bekend gemaakt dat het gehele oeuvre van Atte Jongstra (1956) onderscheiden is met de Constantijn Huygens-prijs 2016. Jongstra beoefent de literatuur als een aanstekelijk en lichtvoetig spel van stijlen en vormen. Gedurende zijn dertigjarige schrijverschap bouwde hij een veelkleurig oeuvre op waarin de liefde voor archieven, lexica en encyclopedieën een constante is. In elk van zijn boeken treft het de lezer telkens weer hoe hij citaten, verwijzingen en fictie weet samen te brengen in een kunstig, vermakelijk en vaak tegendraads werk van de verbeelding.

Aan de eerstgenoemde prijzen is een bedrag van € 5.000 verbonden, aan de Huygens-prijs € 10.000. De jury bestond uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Yra van Dijk, Arjen Fortuin, Aad Meinderts (voorzitter), Jan de Roder, Carl De Strycker en Maria Vlaar. De feestelijke prijsuitreiking wordt georganiseerd i.s.m. het Literatuurmuseum en vindt plaats op zondagmiddag 22 januari 2017, tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van het internationale literatuurfestival Writers Unlimited | Winternachten in het Theater aan het Spui. De prijzen worden uitgereikt door de Haagse wethouder van Cultuur, Joris Wijsmuller.