Portretfoto van Adelina Ignat, de nieuwe Jonge Stadsdichter van Den Haag.
25 januari 2024

Den Haag benoemt de nieuwe Jonge Stadsdichter

Adelina Ignat is de nieuwe Jonge Stadsdichter van Den Haag. Zij is de winnaar van de middelbare scholen-wedstrijd uit alle stadsdelen van Den Haag. Haar voordracht van het gedicht ‘Bubbel’ gaf tijdens de finale de doorslag en zij mag zich in 2024 de Jonge Stadsdichter van Den Haag noemen.

Den Haag is een meisje nietsvermoedend, jong
door haar eigen straten huppelend
Als een bubbel net voor de regen komt

De finale van de Haagse scholenwedstrijd vond plaats op donderdag 25 januari in de Centrale Bibliotheek. Sam Hermans, directeur Bibliotheek Den Haag, gaf hiervoor de aftrap tijdens Nationale Gedichtendag. Programmamaker en schrijver Splinter Chabot presenteerde de bijeenkomst. De winnaar werd gekozen door een vakkundige jury bestaande uit Sophia Blyden en Hasan Gök, voorgezeten door dichter en performer Dean Bowen.

De acht finalisten hebben tijdens de finale hun gedichten voorgedragen. De afgelopen periode bezochten zij de tentoonstelling Back Street in het Literatuurmuseum en hebben zij, onder begeleiding van Huis van Gedichten, hun werk geschreven. De eerste Jonge Stadsdichter, Chelsy Valentina, was aanwezig om het stokje door te geven aan Adelina Ignat, leerling van het Gymnasium Haganum. De bijeenkomst werd muzikaal omlijst door zangeres Lilo.

De acht finalisten samen met presentator Splinter Chabot
De finalisten met presentator Splinter Chabot

Gemeente Den Haag, Bibliotheek Den Haag, Huis van Gedichten en het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum willen met dit initiatief laten horen wat er bij Haagse jongeren speelt. In het komende jaar krijgt de jonge dichter het woord bij belangrijke en actuele gebeurtenissen in Den Haag. Zo inspireert zij kinderen en jongeren meer bezig te zijn met taal en zorgt ze voor verbinding in de stad.

‘Indrukwekkend over hoeveel leven de jonge finalisten in taal kunnen blazen. Die taal gekoppeld aan hun stem is ongelooflijk bijzonder om deel van uit te maken’, sprak de jury.

Het hele jaar door

De Jonge Stadsdichter zal zich de rest van het jaar vaker laten horen. Houd voor actuele gedichten en evenementen bibliotheekdenhaag.nl en huisvangedichten.nl in de gaten en volg de Jonge Stadsdichter op Instagram @jongestadsdichter070.

Adelina Ignat draagt haar winnende gedicht voor, met directeur van Bibliotheek Den Haag Sam Hermans, en juryleden Dean Bowen, Sophia Blyden en Hasan Gök op de achtergrond