21 oktober 2018

Gorter en de activistische poëzie

De Jan Campert-Stichting, het Literatuurmuseum en De Gids brengen zondag 21 oktober een boeiende middag over Herman Gorter, zijn poëzie en zijn drang de wereld te verbeteren.

‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid.’ Voor velen is Herman Gorter een van de belangrijkste Tachtigers, de dichter van de Mei. Gorter was echter ook een bevlogen communist. Naast geëngageerde gedichten schreef hij vele pamfletten over onder meer Lenin en het marxisme. Voor hem was de Russische revolutie als het uitkomen van een droom.

Nu, honderd jaar na het uitkomen van die droom, wordt de dichter volop in de schijnwerpers gezet tijdens een prikkelende bijeenkomst. Boeiende sprekers en fascinerende dichters zullen het podium betreden en als afsluiting van de middag belijdt Erik van Muiswinkel in alle toonaarden zijn liefde voor de dichter van de Mei. Bovendien presenteert De Gids een special over de dichter; het eerste exemplaar zal in ontvangst worden genomen door Jeltje van Nieuwenhoven. Het museum toont voor de gelegenheid enkele topstukken uit zijn Gorter-collectie. Natuurlijk wordt er een borrel geschonken, want – met een variant op het bon mot van een andere beroemde Tachtiger - literatuur is mooi, maar je moet er wel wat bij te drinken hebben.

Met o.a. Emma Crebolder, Radna Fabias, Jacob Groot, Jan de Roder, Johan Sonnenschein en Adriaan van Veldhuizen.

Praktische informatie:

Waar:

Literatuurmuseum

Datum:

Zondag 21 oktober

Tijd:

13.30 uur - 17.15 uur

Kosten:

€ 9,50, incl borrel en entree tot het museum
€ 7,50 voor Vrienden van de Jan Campert-Stichting en studenten

Aanmelden:

Kaarten zijn hier te koop

De Jan Campert-Stichting reikt namens de gemeente de literaire prijzen van Den Haag uit, waaronder de prestigieuze Constantijn Huygens-prijs, om zo een bijdrage te leveren aan de publieke erkenning en een grotere bekendheid van belangrijk geacht literair werk.