11 maart 2024

Literatuurmuseum viert Internationale Vrouwendag met exposities en nieuw kunstwerk

Vandaag, op Internationale Vrouwendag, heeft het Literatuurmuseum tijdens een feestelijke bijeenkomst een online en een fysieke expositie gelanceerd over vrouwelijke auteurs en de P.C. Hooft-prijs: Wel verdiend, niet ontvangen. Ook is een nieuw kunstwerk gepresenteerd: Het Conversatiestuk. Renske van Enckevort heeft op dit grote schilderij een vriendengroep weergegeven uit een literaire generatie waarin vrouwelijke auteurs steeds meer op de voorgrond treden.

Vrouwelijke auteurs & de P.C. Hooft-Prijs

Sinds 1947 is de P.C. Hooft-prijs 73 keer toegekend, waarvan slechts 13 keer aan een vrouw. Het Literatuurmuseum zoomt in op deze ondervertegenwoordiging in de online en fysieke expositie Wel verdiend, niet ontvangen. Een onafhankelijke jury stelde een lijst samen van 33 overleden vrouwelijke auteurs met interessante, prijswaardige oeuvres. In de online expositie komen vijf auteurs uitgebreid aan bod: Maria Dermoût en Bea Vianen (verhalend proza), Sonja Prins en Ellen Warmond (poëzie) en Andreas Burnier, pseudoniem van Catharina Dessaur (beschouwend proza). Niet om postuum de P.C. Hooft-prijs te kunnen toekennen, maar om vijf verhalen te vertellen die aanzetten tot reflectie over literaire waardering.

Nieuw kunstwerk: Het Conversatiestuk

Het Conversatiestuk is een tegenhanger van het in 2019 aangekochte schilderij De Herenclub van Kik Zeiler. Renske van Enckevort (1985) portretteerde Hanna Bervoets, Maartje Wortel, Niña Weijers, Nina Polak, Marjolijn van Heemstra, Lieke Marsman, Ellen Deckwitz, Maurits de Bruijn en Alma Mathijsen. De geportretteerden debuteerden allemaal in dit millennium en laten een nieuw geluid horen. “Geen tegengeluid, maar een nieuwe realiteit”, aldus de kunstenaar.