Op uitnodiging van het museum schildert kunstenares Elisa Pesapane ‘Liefde na Auschwitz’, geen traditioneel portret, maar een monumentaal geschilderd drieluik op paneel, een gesamtkunstwerk van schilder en schrijver over de eerste vijftig levens- en werkjaren van Arnon Grunberg.
Grunberg bedacht de titel. Zijn leven en werk vormden het materiaal waarmee Elisa Pesapane vrijmoedig aan de gang mocht gaan. Samen stelden zij een lijst op van personen die een rol in zijn leven speelden en die geportretteerd mochten worden in ‘Liefde na Auschwitz’. Personen die al eerder personages in zijn literaire werk waren geweest en die, inclusief Grunberg zelf, nu ook haar personages zouden worden. De gesprekken hierover met Grunberg, de studie van zijn werk en de ontmoetingen met zijn personages leverden Pesapane de bouwstenen voor een nieuw verhaal.
Elisa Pesapane: Het is een verhaal geschreven met olieverf, in een beeldtaal die zijn wortels vindt in de sprookjesachtige dialecten uit het Duits van de Neue Sachlichkeit en het Italiaans van Federico Fellini waarin de voorliefde voor het groteske regeert.
Het poppenhuis, het station en de reis
De vorm van het geschilderde drieluik op paneel, dat kan worden opengeslagen als een boek, is grotendeels geïnspireerd op het achttiende-eeuwse pronkpoppenhuis van koopmansvrouw Sara Rothé uit de collectie van het Frans Hals Museum in Haarlem. Kinderen mochten met dergelijke huizen niet spelen, het was een wereld in het klein die ook aanleiding moest geven om na te denken over de echte wereld.
In en om ‘Liefde na Auschwitz’, het poppenhuis voor volwassenen dat leest als een boek, tuft een Märklintreintje, voortgetrokken door de wehrmachtsgraue Kriegslokomotive 3393. Het ouderlijk huis van Arnon Grunberg vormt de wachtkamer van het leven en ‘moederstation’ aan de Prinses Margrietstraat in Amsterdam-Zuid dat heden, verleden en toekomst verbindt.