19 april 2023

Scholenwedstrijd: Den Haag op zoek naar de Jonge Stadsdichter 2024!

Den Haag gaat samen met middelbare scholen op zoek naar de nieuwe Jonge Stadsdichter 2024! Docenten in het voortgezet onderwijs worden opgeroepen hun klas aan te melden voor de scholenwedstrijd. Leerlingen worden gestimuleerd om op een creatieve manier met taal en performance om te gaan. Gemeente Den Haag, Bibliotheek Den Haag, Huis van Gedichten en het Literatuurmuseum slaan jaarlijks de handen ineen om dit te organiseren. Uit elk stadsdeel kunnen twee scholen meedoen; deelname is gratis.

Van iedere school die meedoet krijgt één klas in het najaar zes gratis lessen in schrijven en performen, verzorgd door docenten van Huis van Gedichten. Ook bezoekt elke klas de tentoonstelling Back Street, een literair avontuur voor Young Adults, in het Literatuurmuseum. Per school is één leerling kandidaat in de finale op Nationale Gedichtendag, 25 januari 2024. Op die dag wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst de nieuwe Jonge Stadsdichter van Den Haag gekozen, een eervolle benoeming voor zowel de leerling als de school. De Jonge Stadsdichter zal onder professionele begeleiding een jaar lang gedichten en optredens verzorgen voor de stad.

Het doel van de scholenwedstrijd is om de leerlingen op een aantrekkelijke manier met taal en optreden bezig te laten zijn: ‘Niet om ‘de beste’ te vinden, want kunst is geen wedstrijd. Wel om zoveel mogelijk scholieren te stimuleren om creatief met taal en presentatie aan de slag te gaan. Want de liefde voor lezen, schrijven en spreken schuilt overal. In literatuur en poëzie, maar ook in liedteksten, rap en spoken word. In dichtbundels en op Instagram. Het gaat om het ontdekken en nadenken over jezelf en de wereld om je heen,’ aldus wethouder Saskia Bruines van Cultuur.

Jonge Stadsdichter van Den Haag 2023

De Jonge Stadsdichter 2023, Chelsy Valentina komt van het Maris College Bohemen. Lees hier een fragment uit het winnende gedicht ‘Een reis door de stad waar mijn leven compleet voelt: Den Haag’:

De stad is waar we uitstappen
Het is je self care moment. Je hoort
het gelach en de vrolijkheid.
Plek waar verhalen en geschiedenis
bij elkaar komen.

Volg jongestadsdichter070 op Instagram om op de hoogte te blijven van de activiteiten van de Jonge Stadsdichter.

‘Wat een leuke manier om leerlingen te laten ervaren dat creatief schrijven ertoe doet! De klas ziet dit en zeker de leerling die een echt podium krijgt met een eigen gedicht.’
– Cornelie Geurts, docent van Chelsy Valentina – Jonge Stadsdichter 2023.

Meld je nu aan

Inschrijven voor de scholenwedstrijd kan tot en met 26 mei. Alle Haagse VO-scholen mogen meedoen. En alle leerniveaus zijn welkom! Alle leerjaren, behalve het eerste jaar en de eindexamenklassen, kunnen meedoen. Wees er snel bij, want er is beperkt plek. Voor meer informatie, zie de website van Huis van Gedichten.

Het Jonge Stadsdichterschap is een initiatief van gemeente Den Haag, Huis van Gedichten, de Bibliotheek Den Haag, en het Literatuurmuseum.