Vacature Locatiemanager Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum zoekt een Locatiemanager.

Wil jij eraan bijdragen dat het museum bijna alle dagen van het jaar geopend kan zijn? Dat duizenden kinderen per maand verhalen kunnen beleven, ontdekken en maken? Dat de bezoekers gastvrij en warm worden onthaald? Dat de techniek in de tentoonstellingen optimaal functioneert? Solliciteer dan op deze baan in een inspirerende en dynamische omgeving. Geen dag is hetzelfde.

Waar ga je werken?

Het museum is momenteel gevestigd aan Willem-Alexanderhof 5, samen met de Koninklijke Bibliotheek en RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, naast Den Haag Centraal. Het museum onderscheidt twee kerntaken. Enerzijds is het hét rijksarchief voor literair erfgoed en maakt het onderzoek hiernaar mogelijk; anderzijds is het met zijn museale presentatie over literatuur en literair erfgoed een belangrijke speler op het gebied van literatuureducatie en leesbevordering.

Wat is de uitdaging?

De afgelopen jaren is het bezoek aan het museum verdrievoudigd. Het realiseerde diverse high tech exposities en opende bovendien in 2020 een museumcafé. Deze positieve ontwikkelingen brengen nieuwe taken en verantwoordelijkheden met zich mee, waardoor we versterking nodig hebben om het museum in het huidige pand op een goede manier te kunnen laten draaien. Het Koninklijke Bibliotheek-gebouw kan echter vanaf 1 januari 2028 niet langer onderdak bieden aan het museum, zodat het in de nabije toekomst moet verhuizen. Hiervoor moeten de komende jaren voorbereidingen worden getroffen. Jouw werk gaat over de huidige locatie, maar ook over de toekomstige plek en wat daarvoor nodig is.

Wat ga je doen?

Jij bent verantwoordelijk voor het huishouden van het museum, zowel op praktisch als op strategisch niveau. Jij richt het dagelijks reilen en zeilen zo in, dat dit bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen van het museum.
Jij bent dus verantwoordelijk voor alles wat betreft de huidige huisvesting, catering, ICT, schoonmaak, logistiek en beveiliging. Het gaat hierbij om de tentoonstellingsruimten, het museumcafé en de kantoren. Je onderhoudt het contact met interne en externe belanghebbenden en werkt mee aan de ontwikkeling van de strategische speerpunten voor de huidige huisvesting en tentoonstellingen. Dit betekent dat je o.a. verantwoordelijk bent voor het opzetten en regelen van de bedrijfshulpverlening, het maken van afspraken met externe bedrijven zoals schoonmaakbedrijven, ICT-partners, het (technisch) onderhoud van de tentoonstellingen, het opvragen van offertes met betrekking tot nieuwe werkplekken, en overige zaken die betrekking hebben op een goed werkklimaat. Ook wil het museum de zakelijke verhuur verbeteren en verder ontwikkelen. De acquisitie voor zaalverhuur is daarmee ook onderdeel van je werk.

Dit doe je niet alleen. Je werkt samen met de Medewerker Bedrijfsvoering en Facilitaire Zaken en de Assistent Facilitaire Zaken. Jij stuurt daarnaast functioneel het team aan van floormanagers, receptiemedewerkers, publieksbegeleiders, vrijwilligers en horecamedewerkers.

Tot slot ben je operationeel dé contactpersoon voor de overige gebruikers van het pand, te weten je collega’s van de Koninklijke Bibliotheek en RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

De organisatie

Het museum kent drie afdelingen: Collecties, Publiekszaken & Tentoonstellingen en Bedrijfsvoering. Daarnaast is er de directie. De hoofden van de drie afdelingen vormen samen met de directeur-bestuurder het managementteam. De organisatie telt 23 vaste medewerkers, die ondersteund worden door freelancers en uitzendkrachten. Jij komt te werken in de afdeling Bedrijfsvoering, waar financiën, facilitair en personeel onderdeel van uitmaken. Je leidinggevende is het hoofd Bedrijfsvoering.

Wat breng je mee?

-  Je weet als geen ander hoe je facilitaire processen begeleidt, en beschikt over aantoonbare leidinggevende ervaring.
-  Je bent een organisatietalent, en weet in veel verschillende situaties de juiste beslissingen te nemen.
-  Je beschikt over commercieel inzicht, en bent scherp in onderhandelen.
-  Je kan goed en makkelijk communiceren met veel verschillende werknemers en externe partners van diverse bedrijven. Je hebt affiniteit met musea, en weet je werk binnen deze context goed uit te voeren.
-  Een hbo-opleiding, liefst HBO Facility management of een soortgelijke opleiding.

Wat bieden wij?

-  Het salaris is afhankelijk van opleiding ervaring en ligt in 2023 tussen de € 3.028,19 en € 4.247,52 bruto per maand, conform schaal 9 (CAO Rijk op basis van 36 uur). Daarnaast ontvang je 8% vakantie-uitkering en 8,3% eindejaarsuitkering.
-  Het gaat om een jaarcontract met bij goed functioneren uitzicht op een vast dienstverband.
-  Het gaat om een contract voor 32 uur. Andere uren zijn in overleg bespreekbaar.

Procedure

Zin om te beginnen? Mail dan voor 12 januari je curriculum vitae en korte motivatiebrief waarom jij onze nieuwe collega bent naar marjolein.lager@stichtingnll.nl (assistent Bedrijfsvoering). De functie wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet. Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid voorrang op externe kandidaten.

Voor vragen over de functie kun je terecht bij Valérie Drost, hoofd Bedrijfsvoering, te bereiken op dinsdag- en woensdagochtend op telefoonnummer: 06 811 32 505. Gesprekken vinden in overleg plaats in de week van 19 januari 2023.