Vasalis is één van de meest gelezen dichters uit de Nederlandse literatuur. Haar oeuvre is echter zeer klein. Tijdens haar leven publiceert zij maar drie dichtbundels. Na haar dood verschijnt postuum de bundel De oude kustlijn in 2002. In 2006 wordt al haar werk opnieuw gebundeld in Verzamelde gedichten, die regelmatig wordt herdrukt. Eigen aan de poëzie van Vasalis zijn de openheid en de herkenbaarheid, die tegelijkertijd altijd meer lijken uit te drukken dan enkele particuliere gevallen. Het universele karakter dat haar poëzie daardoor krijgt, ligt aan de basis van de grote waardering die zij heeft ontvangen. Tijdens het optreden van de Vijftigers raakt Vasalis in de verdrukking, maar in de jaren zeventig wordt haar statuur weer breed erkend, wat ondermeer blijkt uit de toekenning van de Huygens-prijs in 1974 en de P.C. Hooft-prijs in 1982.
Den Haag – Roden
Vasalis is het pseudoniem van Margaretha Leenmans. Zij wordt op 13 februari 1909 in Den Haag geboren. Ze volgt daar het gymnasium en ging later in Leiden medicijnen en antropologie studeren. Ze specialiseert zich in de kinderpsychiatrie. In 1939 trouwt ze met Jan Drooglever, die hoogleraar psychiatrie in Groningen werd. Ze gaan in het Drentse Roden woonde, wat de afstand van Vasalis tot het literaire wereldje in de randstad sterk heeft vergroot. Margaretha Leenmans kiest niet voor niets een pseudoniem. Zij wenst haar privéleven strikt afgeschermd houden voor de literaire pers. Haar werk als psychiater en haar familieleven heeft ze belangrijker gevonden, dan de literatuur. Slechts een enkele keer heeft ze een interview gegeven.
Parken en woestijnen
In 1940 debuteerde Vasalis met de novelle Onweer (onderdeel van het boekenweekgeschenk Drie Novellen) en haar doorbraak als dichteres volgt in hetzelfde jaar met de bundel Parken en woestijnen. Ze krijgt er direct de Van der Hoogt-prijs voor. De titel duidt op de tweezijdigheid die op allerlei manieren in de bundel terugkeert, zoals orde en chaos en jeugd en ouderdom. In 1947 verschijnt de tweede bundel De vogel Phoenix en in 1954 de derde Vergezichten en gezichten. De heldere beeldspraak en de strakke vorm wordt door heel veel lezers gewaardeerd, maar intussen zijn de Vijftigers opgekomen en die waren er veel minder van gediend. Rudy Kousbroek opent de aanval op Vasalis in het tijdschrift Braak. Het leidt tot één van de uitzonderlijke keren dat Vasalis zich met het literaire debat bemoeide. In het blad Libertinage publiceert zij in 1952 een scherpe kritiek op de bloemlezing van Vijftigerspoëzie Atonaal.
Universeel
In Vasalis’ gedichten is vaak sprake van een moment van doorbraak. Heel vaak wordt iemand geconfronteerd met een bijzonder inzicht. Dit gaat vaak gepaard met woorden als ‘ineens’ of ‘plotseling’. Even wordt dan de gang van de dag stilgezet en wordt het bijzondere van al het gewone benadrukt. De kleinste dingen krijgen opeens een universele betekenis. Door dit aspect is Vasalis wel in verband gebracht met de mystiek. Toen het geweld van de Vijftigers was geluwd, werd haar poëzie weer meer erkend. Uiteindelijk krijgt ze de Huygensprijs in 1974 en de P.C. Hooftprijs in 1982.