15 mei 2024

Annie M. G. Schmidt-lezing 2024

Op woensdag 15 mei verzorgt Astrid Sy de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing met als titel ‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’, naar een uitspraak van Pippi Langkous. Aan de hand van het thema ‘verandering’ zal Sy haar visie op jeugdliteratuur delen.

‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’

Historicus en schrijver Astrid Sy verzorgt op woensdag 15 mei de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing. In haar lezing in het museum staat het thema verandering centraal; hoe je gedurende je leven daar aan de ene kant naar kunt hunkeren, maar er aan de andere kant ook voor kunt vrezen. En wat betekent dit voor het kinderboek? De titel van de lezing luidt ‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’, naar een uitspraak van Pippi Langkous.

“Geschiedenis is fluïde, onderhevig aan verandering. Niets is uit steen gehouwen. Dat is precies wat ik er zo interessant aan vind. De historiciteit van de geschiedenis is óók geschiedenis. Hoe kijken we, in een bepaalde periode, naar wat er is gebeurd? Wat is de context? Hoe zijn de interpretaties?”, vertelde Astrid Sy (1987) in mei 2022 aan Trouw. Dit vormt voor Sy een mooi uitgangspunt voor de Annie M.G. Schmidt-lezing in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum.

Let op: het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij!

Op 26 maart werd in de Grote Vriendelijke Podcast bekendgemaakt dat Astrid Sy de lezing geeft. De aflevering is hier te beluisteren.

Over Astrid Sy

Verleden en heden komen telkens samen in de carrière van Astrid Sy (1987). Als kind is ze al gefascineerd door verhalen van vroeger en tijdens haar studie geschiedenis wordt ze met name gegrepen door de middeleeuwen en de Holocaust. Als onderzoeker voor The World Holocaust Remembrance Center Yad Vashem verzamelt ze films over Joods leven in Nederland voor en tijdens de oorlog en komt ze een schat aan verhalen tegen. Voor de Anne Frank Stichting heeft ze educatieve projecten opgezet voor kinderen en jongeren, die een link legden tussen de Holocaust en vooroordelen en conflicten nu. Met haar debuut De brieven van Mia lukt het Astrid deze verhalen en thema’s op een creatieve manier met elkaar verbinden. Dat sluit aan bij iets waar Sy grote waarde aan hecht: het overbrengen van geschiedenis op een jong publiek. Als onderzoeker was ze betrokken bij de inhoudelijke presentatie van het net geopende Nationaal Holocaust Museum. In 2021 kwam haar tweede jeugdroman uit Noem geen namen, over de redding van Joodse kinderen uit de crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg. Het boek werd bekroond met de Archeon Jonge Beckmanprijs. Sy presenteert sinds 2019 het tv-programma Andere Tijden. Ook werkt ze als maker en presentator aan andere filmprojecten en documentaires en schrijft momenteel een nieuwe jeugdroman.

Over de Annie M.G. Schmidtlezing

De Annie M.G. Schmidtlezing, voor het eerst gehouden in 2000, is een begrip in de wereld van de kinder- en jeugdliteratuur. Elk jaar geeft een gelauwerd schrijver zijn of haar persoonlijke kijk op de (studie van de) kinder- en jeugdliteratuur. Bekende auteurs en illustratoren uit Nederland en Vlaanderen hebben in de afgelopen jaren de lezingen verzorgd, onder wie Paul Biegel, Imme Dros, Sjoerd Kuyper, Joke van Leeuwen, Ted van Lieshout, Bart Moeyaert, Marit Törnqvist en Anna Woltz.

De lezing wordt georganiseerd in samenwerking met IBBY-Nederland en mede mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds.