15 mei 2024

Annie M.G. Schmidt-lezing 2024 door Astrid Sy

Op woensdag 15 mei verzorgt Astrid Sy de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing met als titel ‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’, naar een uitspraak van Pippi Langkous. Aan de hand van het thema ‘verandering’ zal Sy haar visie op jeugdliteratuur geven.

‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’

‘Geschiedenis is fluïde, onderhevig aan verandering. Niets is uit steen gehouwen. Dat is precies wat ik er zo interessant aan vind. De historiciteit van de geschiedenis is óók geschiedenis. Hoe kijken we, in een bepaalde periode, naar wat er is gebeurd? Wat is de context? Hoe zijn de interpretaties?’, vertelde Astrid Sy (1987) in mei 2022 aan Trouw. Dit vormt voor Sy een mooi uitgangspunt voor de Annie M.G. Schmidt-lezing.

Woensdag 15 mei

De lezing vindt plaats op woensdag 15 mei in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum. Een ticket kost €10. Na afloop van de lezing ben je van harte uitgenodigd bij de borrel.

Over Astrid Sy

Verleden en heden komen telkens samen in de carrière van Astrid Sy (1987). Als kind is ze al gefascineerd door verhalen van vroeger en tijdens haar studie geschiedenis wordt ze met name gegrepen door de middeleeuwen en de Tweede Wereldoorlog. Als onderzoeker voor The World Holocaust Remembrance Center Yad Vashem verzamelt ze ervaringen van Joodse mensen tijdens de oorlog. Haar debuut De brieven van Mia zorgt ervoor dat deze verhalen worden gehoord, ook door jonge lezers.

Dat sluit aan bij iets waar Sy grote waarde aan hecht: het overbrengen van geschiedenis op een jong publiek. Tijdens educatieve projecten voor de Anne Frank Stichting legt ze ook een link naar vooroordelen en conflicten in de huidige tijd. Verder heeft ze samen met Studio Noodzaak de documentaireserie Project Ongehoord gemaakt, waarin jongeren verhalen van de Holocaust ontdekken en hierop reflecteren vanuit hun leven nu. Ze is als onderzoeker verbonden aan het recent geopende Nationaal Holocaust Museum. Sy zet zich ook in voor meer diversiteit in het medialandschap en presenteert sinds 2019 het tv-programma Andere Tijden.

Over de Annie M.G. Schmidtlezing

De Annie M.G. Schmidtlezing, voor het eerst gehouden in 2000, is een begrip in de wereld van de kinder- en jeugdliteratuur. Elk jaar geeft een gelauwerd schrijver zijn of haar persoonlijke kijk op de (studie van de) kinder- en jeugdliteratuur. Bekende auteurs en illustratoren uit Nederland en Vlaanderen hebben in de afgelopen jaren de lezingen verzorgd, onder wie Paul Biegel, Imme Dros, Sjoerd Kuyper, Joke van Leeuwen, Ted van Lieshout, Bart Moeyaert, Marit Törnqvist en Anna Woltz.

De lezing wordt georganiseerd in samenwerking met IBBY-Nederland en mede mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds.