Cherry Duyns

(1944)

Cherry Duyns debuteerde in 1988 als romanschrijver met De zondagsjongen, een klassiek autobiografisch getoonzet verhaal over een jongen die geboren werd in 1944, in een Duits-Nederlands gezin. In Nederland is hij half-Duits, in Duitsland wordt hem het halve Nederlanderschap aangerekend. Het is een feit dat een heel leven betekenis geeft, en in het geval van Duyns ook zeker: een heel oeuvre.

Vervaardigd 2005
Techniek Acryl op doek
Afmetingen 50 x 40 cm

Cherry Duyns

door Frits Woudstra (1956)

Na het verfilmde De zondagsjongen zouden nog meer romans volgen: in 1993 Dante’s trompet, over muziek en de zin van het leven, en in 2005 De Chinese knoop, over een vriendschap tussen een Hollandse familie en de pindaverkoper Lin Ying – en dus over ongelijkheid, botsende culturen, en buitenstaanderschap. Duyns vertelde erover in een interview:

Het lot van de Chinees Lin Ying is het lot van veel mensen die uit een arm land naar Nederland komen om zo aardig mogelijk te kunnen leven. Ze hebben het veel slechter dan wij, omdat we toevallig in staat zijn geweest om ze uit te buiten. Het is de geschiedenis van veel mensen die hier rondlopen en tegen wie we vaak leuk doen, hoewel de sfeer de laatste jaren aan het veranderen is. Het blijven buitenstaanders.

Op het moment dat Duyns’ literaire carrière begon, had hij er al een tientallen jaren als theaterman en tv-maker op zitten. Het begin was bescheiden, als medewerker aan het verborgen-cameraprogramma Poets waaraan ook Armando en C. Buddingh’ meewerkten. Al snel volgde Herenleed, dat hij maakte in samenwerking met schilder-schrijver Armando en later ook dichter Johnny van Doorn. De show werd in 1975 uitgezonden bij de VPRO en was tot 1997 regelmatig te zien op tv en in het theater. De twee mannen – Man 1 en Man 2 – werden gespeeld door Armando en Duyns.

Duyns is ook bekend als documentairefilmmaker. Hij ontving onder andere de Zilveren Nipkowschijf voor Levensberichten, een Gouden Kalf voor De wording over Hans van Manen, Carel Visser, Reinbert de Leeuw, Armando en Ida Gerhardt en de Prix Europa voor De droom van een beer, een film over het Russisch staatscircus in verval. In 2015 maakte hij met componist Guus Janssen de opera Koeien, naar een onvoltooide opera van Misha Mengelberg.

Het portret is van Frits Woudstra, die in de jaren 1984-1990 een reeks schrijvers vastlegde voor de in de Boekenbijlage van Vrij Nederland.