Herman Pieter de Boer

(1928-2014)
‘Ik ben geen groot, zwaarwichtig en filosofisch schrijver’, zo verklaarde Herman Pieter de Boer ooit, ‘Mijn werk zal niet eeuwig meegaan’. Hij publiceerde tientallen romans en verhalenbundels, en verkocht in zijn topjaren meer dan een half miljoen boeken. Maar wellicht is hij het bekendst als liedjesschrijver van klassiekers als ‘Ik heb zo waanzinnig gedroomd’ van Kinderen voor Kinderen, ‘Annabel’ van Hans de Booij en ‘Laat me’ van Ramses Shaffy.
Vervaardigd 2010
Techniek Olieverf op doek
Afmetingen 40 x 40 cm

Herman Pieter de Boer

door Marian van der Velde (1958)

In 1956 debuteerde Herman Pieter de Boer met de roman De witte partij en in 1973 brak hij door met De vrouw in het maanlicht en andere zonderlinge verhalen. Daarnaast was hij actief als tekstschrijver voor televisie, radio, cabaretprogramma's en een aantal popartiesten. ‘Hij was er meester in om het goede woord op de goede klank te zetten,’ zei Lenny Kuhr, voor wie De Boer de hit ‘Visite’ schreef.

Kunstenares Marian van der Velde leerde Herman Pieter de Boer in de jaren negentig kennen via zijn vrouw, schrijfster en journalist Micky Otterspoor, met wie zij al sinds 1979 bevriend was. Ten tijde van dit portret woonde Van der Velde in Nieuw-Zeeland. Ze schilderde naar bestaande foto’s, ook omdat het voor de geportretteerde een verrassing moest blijven. Het ‘oerhollandse’ rivierlandschap ontsproot aan haar verbeelding. Ze koos het omdat De Boer ‘een ster is in Hollandse verhalen, neem de korte verhalen in De Dikke De Boer’, en omdat hij zowel in Brabant als in Giethoorn bij het water had gewoond.

De schrijver kreeg het portret in 2010 en was zeer geroerd: niet eerder was er een portret in olieverf en in kleur van hem gemaakt. Zijn vaste illustrator Pat Andrea, die vele van De Boers romans en verhalenbundel voorzag van pentekeningen, had hem wel al vaak geportretteerd: zijn pentekeningen gebruikte De Boer vaak als auteursportret op zijn boeken.

Met Micky Otterspoor schreef De Boer in 1994 twee boeken: De Droom. Nachtverhalen en Nevenverschijnselen en De Verbazing. Het Vreemde des Levens, beide volgens de opzet van het kettingverhaal. Associatief reageren ze steeds op het voorgaande stuk van de ander, met herinneringen, dromen, anekdotes, verhalen en gedichten en foto’s of knipsels.