Bibi
Dumon Tak

Theo Thijssen-prijs
Bibi Dumon Tak heeft de Theo Thijssen-prijs 2018 voor kinder- en jeugdliteratuur gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats op 25 september 2018 in het Literatuurmuseum.

De Theo Thijssen-prijs (voortzetting van de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur) voor het gehele oeuvre van Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 21 december 1964) is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Jaap Friso, Martha Heesen, Sara van den Bossche, Thomas de Veen en Anna Woltz (voorzitter).

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn:  Martha Heesen (2015), Sjoerd Kuyper (2012) en Ted van Lieshout (2009). Aan de Theo Thijssen-prijs is een geldbedrag verbonden van 60.000 euro.

Bibi Dumon Tak spreekt haar dankwoord uit na inontvangstneming van de Theo Thijssen-prijs. Foto: Mylène Siegers.

Citaat uit het juryrapport

Het oeuvre van Bibi Dumon Tak toont: om in vervoering te raken heb je geen verzinsels nodig. Vervoering bereik je met de blik van een kind – onbevangen, origineel en eerlijk – en de pen van een dichter – eigenzinnig, esthetisch en persoonlijk. En dan kijken, en schrijven. Datgene doen en datgene maken waarmee de literatuur zich van alledaagse tekst en taal onderscheidt. Die blik en die pen bezit Bibi Dumon Tak als geen ander.

Uitreiking

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum