Hella S.
Haasse

P.C. Hooft-prijs
Hella S. Haasse heeft de P.C. Hooft-prijs 1983 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor verhalend proza. De feestelijke uitreiking vond plaats op 6 juni 1984 op het Muiderslot.

De P.C. Hooft-prijs 1983 voor het oeuvre van Hella S. Haasse is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Hans van den Bergh, Doeschka Meijsing (voorzitter), Anthony Mertens, Rudi van der Paardt, Jacq Firmin Vogelaar en L. Beaufort-van der Leeuw (ambtelijk secretaris). Aan de P.C. Hooft-prijs is een bedrag verbonden van 10.000 gulden.

Hella Serafia (Hella S.) Haasse (Batavia, 2 februari 1918 – Amsterdam, 29 september 2011), groeide op in het toenmalige Nederlands-Indië. Zij bracht er haar hele jeugd door op een onderbreking van vier jaar (1924-1928) na toen ze met haar broertje in Nederland verbleef, bij haar grootouders, omdat haar moeder in Davos moest kuren. Haar moeder was pianiste en haar vader, ook bekend als auteur onder de naam W.H. van Eemlandt, inspecteur van financiën.

In 1938 vertrok Haasse naar Amsterdam, waar ze korte tijd Scandinavische letteren studeerde. Ook speelde ze enige tijd toneel. In 1944 begon ze met schrijven, aanvankelijk poëzie, toneel- en caberetteksten, later alleen proza. In 1948 deed ze mee aan een novelleprijsvraag, die ze won met Oeroeg. De novelle verscheen als boekenweekgeschenk. Sindsdien is Haasse, die haar oeuvre gestaag uitbreidde met romans en essays, een veelgelezen en hooggewaardeerd auteur. Zij geldt als een van de grote vier Nederlandse moderne schrijvers. In 1981 verhuisde Haasse met haar man Jan van Lelyveld naar Frankrijk, waar ze tien jaar zou wonen. In die afzondering schreef zij haar documentair-historische romans, gebaseerd op bestaande documenten en getuigenissen. In 1990 keerde ze terug naar Amsterdam. Voor de boekenweek 1994 schreef zij voor de derde keer het Boekenweekgeschenk: Transit.

Er vielen haar diverse prijzen en onderscheidingen ten deel. Zij werd onder andere bekroond met de Visser Neerlandiaprijs, de Constantijn Huygens-prijs, de Publieksprijs, de Annie Romeinprijs en de (Chileense) Gabriela Mistral-medaille. Daarnaast kreeg zij internationale eerbewijzen en een koninklijke onderscheiding. Veel van haar romans werden vertaald, onder meer in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans, Welsh, Maleis en Hongaars. Er werden haar verschillende gastdocentschappen en eredoctoraten verleend. Haar tachtigste verjaardag werd uitgebreid gevierd in de Amsterdamse Stadsschouwburg, waarbij Haasse zich vereerd voelde ‘als een grote sportheld’. In maart 2003 onthulde ze een monument voor P.C. Hooft aan de Maas.

P.C. Hooft-prijs 1983 wordt door minister Deetman uitgereikt aan Hella Haasse. Foto: Marcel Antonisse / Anefo / Nationaal Archief, CC0.

Uitreiking

De prijs is uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst op het Muiderslot op 6 juni 1984, vijftien dagen na de sterfdag van de naamgever van de prijs, de dichter P.C. Hooft (1581-1647), onze grootste renaissancedichter.

Meer lezen over Hella S. Haasse

Credits portretfoto: Chris van Houts / Collectie Spaarnestad / Nationaal Archief

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum